Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Şcoala altfel – Campionii”, ediţia a VIII-a

Gala premiilor ,,TopFormalis”

„Şcoala altfel – Campionii”, ediţia a VIII-a

Asociaţia pentru Educaţie şi Formare "TopFormalis" din Oradea şi partenerii săi (inspectoratele şcolare județene din Bihor, Bistrița-Năsăud şi Sălaj, precum și Colegiul Tehnic „Traian Vuia" din Oradea, Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria" Deva, Liceul Tehnologic Nr. 1 Câmpulung Moldovenesc, Liceul Teoretic Novaci, Școala Gimnazială Cislău, Școala Gimnazială Poiana Codrului, Școala Gimnazială Novaci, Școala Gimnazială „Zelk Zoltan" Valea lui Mihai, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare" Bistrița, Școala Gimnazială Poiana Stampei, Școala Gimnazială „P.V. Stefanelli" Câmpulung Moldovenesc, Școala Gimnazială Nr. 1 Tileagd, Grădinița cu Program Prelungit „Boboceii" din Micro3, Buzău, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Bistrița, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Suceava, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, Asociația CES Oradea, respectiv Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație Oradea) au implementat cea de-a VIII-a ediţie a Proiectului „Şcoala altfel - Campionii".

Proiectul a fost inclus în Calendarul Activităților Educative Regionale şi Interjudeţene al Ministerului Educaţiei, cod CAERI 258. Principala activitate a fost reprezentată de organizarea concursului cu acelaşi nume.
            Scopul concursului a fost promovarea modelelor de bună practică în domeniul educației non-formale implementate de școlile din toate județele prin intermediul activităților extracurriculare. Obiectivele concursului au fost următoarele: identificarea și diseminarea modelelor de bună practică în domeniul educației non-formale; încurajarea cadrelor didactice care predau în învățământul preuniversitar românesc să realizeze activități extracurriculare de calitate; evaluarea și recompensarea celor mai valoroase asemenea activități extracurriculare identificate ca fiind realizate în școlile din județele ţării.
La acest concurs au fost înregistrate 31 de activităţi extracurriculare desfăşurate în cadrul programelor „Şcoala altfel!", respectiv „Şcoala verde" implementate în anul şcolar 2022 / 2023. În urma definitivării procesului de evaluare realizat de o comisie de specialişti din Oradea şi Bistriţa (şi în care s-a ţinut cont de aspecte precum originalitatea activităţii, corectitudinea proiectării şi realizării activităţii din punct de vedere metodic, relevanţa documentelor justificative prezentate, impactul asupra grupului-ţintă etc.) au fost acordate următoarele premii, constând în carduri-cadou pentru cumpărături online în contravaloare de aproximativ 1.500 lei:
PREMIUL I - Ojică Elena Olivia, Colegiul Național „Samuil Vulcan" Beiuș - TRASEU TURISTIC ÎN ȚARA BEIUȘULUI. DRUMUL BISERICILOR DIN LEMN. PROIECT INTERDISCIPLINAR;
PREMIUL II - Păunescu Iuliana, Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria" Deva - BIBLIOTECA VIE
PREMIUL III - Szabo Andreea, Liceul Tehnologic Felix, structura Grădinița cu Program Prelungit „Prietenii copilăriei" Sânmartin - CURCUBEUL SĂNĂTĂȚII
MENȚIUNE - Moldovan Mihaela Adriana, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Cristal, Oradea - SPECTACOL TEATRU SENZORIAL - „PRIMĂVARA";
PREMIUL LOCAL BIHOR - Ganea Daniela, Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea - EXPERIENȚE INOVATIVE;
PREMIUL LOCAL BISTRIȚA-NĂSĂUD - Pop Maria Corina, Liceul Teoretic „Solomon Haliță" Sângeorz Băi - AJUTOR, VOLUNTARIAT ȘI POVEȘTI CU BUCURIE PENTRU BUNICI;
PREMIUL LOCAL HUNEDOARA - Gheban Nora, Colegiul Național de Informatică ,,Carmen Sylva" Petroșani - IMPORTANȚA VOLUNTARIATULUI ÎN EDUCAȚIA COPIILOR;
Decernarea tuturor premiilor a avut loc cu ocazia „Galei premiilor TopFormalis", ediţia a VIII-a şi a Simpozionului naţional „Promovarea educaţiei non-formale prin intermediul proiectelor educaţionale şi al activităţilor extracurriculare", evenimente organizate vineri, 30 iunie 2023 la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea, respectiv on-line pentru participanții din alte localități.
Prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul,
preşedinte al Asociaţiei pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis" Oradea
Prof. Mihaela Cheregi, coordonator proiect

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:03 Ora standard a Europei de Est