Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Nagy Bernadett Erika a descoperit, la Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților, orașele sustenabile ale viitorului

Studentă a Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură,

Nagy Bernadett Erika a descoperit, la Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților, orașele sustenabile ale viitorului

Studentă a Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, din cadrul Universității din Oradea, Nagy Bernadett Erika a participat, în aceste zile, la Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților și la cursurile „Student Academy", desfășurate la Copenhaga.

Prezența studentei din Oradea la acest eveniment de talie mondială a fost urmare a faptului că, în primăvara acestui an, ea a câștigat etapa pe țară a Concursului internațional de arhitectură organizat de Academia Regală de Arhitectură din Danemarca.
„O societate pentru toți"
Nagy Bernadett Erika spune că activitățile de la „Student Academy" au avut ca tematică designul universal și, ca miză, crearea pe planșete a unei societăți integratoare. „În cadrul acestor cursuri am studiat, în amănunt, necesitățile oamenilor cu dizabilități. Am participat la ateliere și exerciții care ne-au arătat cât de diferiți suntem și cât de diferit reacționăm la anumite situații. Am avut ocazia să ne întâlnim cu designeri, critici, arhitecți și artiști care ne-au vorbit despre problemele cu care se confruntă oamenii cu dizabilități, zi de zi, și cum sunt ei tratați de către societate". Studenta din Oradea spune că, prin participarea la cursurile „A Society bulit for everybody", a învățat că ea, ca viitor arhitect, trebuie să proiecteze clădiri care să țină cont de nevoile tuturor. „Trebuie să acordăm timp și detaliilor prin care putem ușura viața persoanelor cu dizabilități", adaugă Nagy Bernadett Erika.
În cea de a doua parte a cursurilor de la „Student Academy", fiecare grupă de participanți a avut de realizat un proiect. Echipa din care a făcut parte și studenta Universității din Oradea n-a prezentat o machetă, ca și celelalte grupe, ci un site. ,,Ne-am dorit ca oamenii să-și exprime și  să reflecteze și experiențele proprii", spune tânăra, adăugând că „răspunsurile primite pun, încă o dată în lumină, diversitatea umană, a experiențelor noastre și a barierelor pe care le întâmpină fiecare corp individual". Aplicația realizată de echipa din care a făcut parte și Nagy Bernadett Erika, a fost prezentată la expoziția finală a „Student Academy". „O concluzie a acestui experiment ar fi, că înainte de proiectarea propriu-zisă, trebuie să ne gândim la faptul că avem de realizat, ceva util, care să vină în întâmpinarea nevoilor tuturor, indiferent că vorbim despre persoane cu dizabilități sau nu".
Arhitecți ce construiesc viitorul
Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților a avut loc la Academia regală daneză. Una dintre cele mai importante teme dezbătute la Copenhaga a fost legată de proiectarea unor construcții durabile, pentru un mediu sănătos și echilibrat. Punctele de referință pe care aceste proiecte ar trebui să le aibă în vedere sunt: adaptarea la climă, proiectarea pentru regândirea resurselor, proiectarea pentru comunități rezistente, proiectare pentru sănătate, proiectare pentru incluziune și proiectare pentru parteneriate, respectiv pentru schimbare", explică Nagy Bernadett Erika. „Un foarte bun exemplu în acest sens este chiar orașul Copenhaga. Capitala a evoluat rapid, creându-și zone verzi și o arhitectură sustenabilă. De fapt, Copenhaga a fost, la început, un oraș poluat, dependent pe deplin de combustibilii fosili. Dar, când a avut loc criza petrolului, în 1973, edilii săi au încercat să schimbe politicile de mediu ale orașului și au reușit. Copenhaga a devenit un oraș durabil care și-a redus consumul de apă și energie, fără a sacrifica creșterea economică. Capitala Danemarcei este azi un reper pentru planificatorii urbani și factorii de decizie politică, dovada că o economie verde, vibrantă, e posibilă și durabilă", afirmă studenta din Oradea.Nagy Bernadett Erika crede că și orașele din România ar putea să urmeze modelul pus în practică la Copenhaga. Dar, pentru asta, România ar avea nevoie de „o nouă mentalitate și de o dorință reală de a se transforma într-o țară cu un nivel de viață mai ridicat".
La congres, viitoarea arhitectă a avut ocazia să asculte prelegerile unor „colegi" de top, din întreaga lume. Nagy Bernadett Erika spune că prezentarea lui Jan Gehl, despre dezvoltarea orașelor a fost pentru ea un punct de cotitură în ceea ce privește modul în care își vede munca la planșetă. „Captivantă și interesantă, a reflectat importanța spațiilor publice și modul în care ar trebui să le amenajăm. Eliminarea vehiculelor din piațete, reducerea numărului benzilor de circulație și plantarea de arbori, care să flancheze drumurile, pot fi un început pentru a avea un mediu mai curat și orașe locuibile".
Un alt arhitect renumit, Francis Kéré, a susținut ideea de a se construi din materiale locale, care oferă durabilitate și reprezintă o soluție pe termen lung. „Am învățat că ceea ce proiectăm azi nu poate să corespundă doar cerințelor de acum, ci trebuie să răspundă și necesităților din viitor. Nu putem proiecta o clădire doar pentru 50 de ani", este de părere tânăra.
În urma prezenței ei la Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților, Nagy Bernadett Erika a înțeles cât de importantă este influența pe care arhitectura o are asupra mediului și că, în bună măsură, prin ceea ce construiesc azi, oamenii din spatele planșetelor definesc viitorul comunităților. „Avem puterea de a schimba orașele și mentalitățile locuitorilor lor, ca într-un final să trăim într-un mediu echilibrat. Toate resursele ne sunt la îndemână, doar trebuie să știm cum să le folosim. Orașul sustenabil sau clădirile sustenabile sunt bune, nu numai pentru mediul înconjurător, ci și pentru oamenii care trăiesc în ele", spune studenta Universității din Oradea, parafrazându-l pe Bjarke Ingels, unul dintre cei mai influenți arhitecți danezi ai zilelor noastre. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:35 Ora standard a Europei de Est