Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea, campusul viitorului prinde viață

Cea de a doua ediție a „Universității de vară”,

Universitatea din Oradea, campusul viitorului prinde viață

Viitorii arhitecți au ocupat trotuarul străzii Universității, își propun să schimbe radical imaginea campusului central al Universității din Oradea și au primit „botezul" meseriei lor.

Cea de a doua ediție a „Universității de vară", organizată de Facultatea de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, și-a încheiat cursurile vineri, 21 iulie 2023, printr-o serie de evenimente inedite.
Rezultatele „Laboratorului de idei", în cadrul căruia studenți și profesori din toată țara au căutat împreună soluții pentru reabilitarea campusului central al Universității din Oradea, au fost expuse pe gardul instituției de învățământ superior, din strada Universității. Inițiatorul și sufletul „Universității de vară" a viitorilor arhitecți, conf. dr. arh. Szabolcs Guttman a explicat că, prin acest demers, a dorit să aducă sub ochii tuturor orădenilor ideile studenților, idei care își propun să deschidă campusul și să îl facă un loc atractiv, în egală măsură, pentru turiști și pentru locuitorii acestui oraș. „Ne dorim ca acest campus să fie și locul spre care să vină centrul. Ansamblul art nouveau cu totul și cu totul inedit, este ca un cuib de gânduri bune pentru viitor", a spus conf. dr. arh. Szabolcs Guttman, care nu a uitat să facă o reverență către memoria arhitecților Vágó, cei cărora Oradea le datorează ansamblul de clădiri monument.
Urmând tema propusă, echipele de studenți au venit cu idei foarte curajoase cum ar fi: blocarea traficului pe strada Universității, în scopul accesibilizării ei pentru pietoni, lărgirea spațiilor verzi, crearea de coridoare urbane și deschiderea campusului spre noul centru cultural, ce urmează a fi construit dincolo de pârâul Peța.
Coordonator al unei echipe de studenți, asist. drd. arh. Constantin Bungău a prezentat și el soluții pentru eliminarea locurilor de parcare de pe strada Universității, realizarea de alei și piste velo. „Ne-am propus să deschidem campusul spre oraș, prin realizarea unor zone de tranzit, de socializare și întâlnire", a spus asist. drd. arh. Constantin Bungău, adăugând că „toate aceste idei trebuie luate ca niște propuneri, concepte de arhitectură care, la un moment dat, pot deveni realizabile".
Decanul Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, prof. univ. dr. ing. habil. Marcela Prada, le-a mulțumit celor 55 de studenți, veniți din toată țara și din Republica Moldova, pentru entuziasmul cu care s-au aplecat asupra temei reconfigurării campusului orădean. „Da, într-adevăr, viziunea fraților Vágó respiră în acest campus și ne educă, în spiritul frumosului, pentru arhitectură", a spus prof. univ. dr. ing. habil. Marcela Prada, adăugând că este „foarte curioasă să vadă impactul propunerilor făcute de studenți".
În continuarea manifestărilor finale ale „Universității de vară" studenții au primit diplomele care certifică prezența lor la acest stagiu profesional și au luat parte la o ceremonie inedită. „Botezul studenților de la Arhitectură reprezintă recuperarea unei tradiții", a explicat conf. dr. arh. Szabolcs Guttman, cel care a „celebrat" ceremonia inițiatică desfășurată în vechiul club al Universității. „Am descoperit că aici exista, pe vremea în care funcționa unitatea de jandarmi, un bazin cu apă termală. Sperăm ca, la un moment dat, să putem oficia acest botez așa cum se cuvine, în acel bazin, astăzi ascuns sub podea", a spus profesorul. Până atunci, viitorii arhitecți s-au „botezat" scriindu-și pe corp, cu carioci lavabile, jurămintele profesionale și desenându-și însemnele meseriei direct pe piele.
Timp de două săptămâni, între 7-21 iulie 2023, în cadrul „Universității de vară" au conferențiat: decanul Facultății de Arhitectură din Timișoara, Cristian Blidariu, colegul lui clujean, Șerban Țigănaș și decanul facultății de profil din Budapesta, Gall Anthony John. De asemenea, participanții la „Universitatea de Vară" a Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură au avut în program ateliere despre restaurările monumentelor istorice, vizite în Ungaria, întâlniri cu arhitecți din județe vecine, au organizat și vernisat mai multe expoziții. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:27 Ora standard a Europei de Est