Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Arta și cultura romă pentru tânăra generație”

Joi, I.S.J. Bihor a găzduit atelierul de creație pentru copii

,,Arta și cultura romă pentru tânăra generație”

Joi, 10 august 2023, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a fost gazda unui atelier de creație pentru copii intitulat ,,Arta și cultura romă pentru tânăra generație".

Evenimentul face parte din proiectul Caravana culturală ,,Romi pentru România", derulat de Centrul Național de Cultură a Romilor - Romano Kher (CNCR-RK), în parteneriat cu Asociația Partida Romilor „Pro Europa" (APRPE) și cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor.
Acțiunea s-a derulat sub coordonarea doamnelor Corina Păun și Laura Bujor, consilieri în cadrul CNCR-RK, cu implicarea directă a domnului Marian Daragiu, subsecretar de stat în cadrul Ministerului Educației, a domnului Ioan Lakatoș, președintele APRPE Bihor, a domnului subprefect Emilian Pavel, a domnului Horea Florian Abrudan, inspector școlar general în cadrul I.S.J. Bihor, a doamnei Kéry Hajnal, inspector școlar general adjunct și a domnului Ionel Cordovan - inspector școlar pentru romi.
În cadrul evenimentului, 30 de elevi romi de la unitățile de învățământ din județul Bihor, cu rezultate școlare deosebite, au fost premiați de către organizatori cu diplome și premii în bani în valoare de câte 400 de lei.
În anul 2023, Caravana culturală ,,Romi pentru România" se desfășoară în șapte județe din țară: Ialomița, Vrancea, Gorj, Dolj, Buzău, Vaslui și Bihor și cuprinde o serie de evenimente în fiecare locație:
*Conferință cu participarea autorităților locale și județene, referitoare la sistemul educațional românesc;
*Atelier de creație pentru copii ,,Arta și cultura romă pentru tânăra generație";
*Teatru pentru copii, în limba română și limba romani.
Scopul proiectului ,,Caravana Culturală - Romi pentru România" este acela de a susține și promova cultura romă tradițională și modernă, atât în rândul comunităților de romi, cât şi în spațiul cultural național, prin sprijinirea creației rome, respectiv a elevilor romi care s-au remarcat și pot deveni modele demne de urmat.
Astfel de evenimente promovează valorile culturale rome și românești, construind şi menţinând identitatea culturală și premisele unui dialog intercultural.
La activitatea au fost prezenți și tineri liceeni și studenți romi care fac parte din rețeau „Modele bihorene rome", constituită de I.S.J. Bihor, cu sprijinul APRPE Bihor, care le-au vorbit celor 30 de elevi mai mici despre pașii spre succes, despre secretele reușitei lor școlare, încurajându-i să își urmeze visul prin educație.
Cei 30 de elevi au fost însoțiți de cadrele didactice și directorii din 11 unități de învățământ din județ care au contribuit la reușita școlară a elevilor: Școala Gimnazială Nr. 1 Avram Iancu, Școala Gimnazială „Puiu Sever" Ineu, Liceul Tehnologic Nr. 1 Dobrești, Liceul Teoretic „Nicolae Jiga" Tinca, Școala Gimnazială Nr. 1 Husasău de Tinca, Liceul Teoretic „Constantin Șerban" Aleșd, Școala Gimnazială Nr. 1 Lăzăreni, Școala Gimnazială Nr. 1 Drășești, Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca, Colegiul Național „Onisifor Ghibu" Oradea, Școala Gimnazială Nr. 2 Bogei.
Domnul inspector școlar general Horea Florian Abrudan a subliniat interesul susținut al I.S.J. Bihor de a asigura un acces la educație echitabil pentru toți elevii, în special pentru cei romi, prin implementarea Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar în 66 de unități de învățământ din județul Bihor. De asemenea I.S.J. Bihor acordă o atenție deosebită învățământului în limbile minorităților naționale maghiare, slovace, rome și germane.
Domnul subsecretar de stat Marian Daragiu a evidențiat necesitatea activizării grupului de tineri liceeni romi, prin implicarea acestora în diferite campanii care pot încuraja participarea școlară a elevilor romi.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:48:05 Ora standard a Europei de Est