Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ştiința devine mai atractivă pentru copiii din județul Bihor

Cu Fondul Ştiinţescu,

Ştiința devine mai atractivă pentru copiii din județul Bihor

10 proiecte și peste 87.341 lei acordați pentru implementarea acestora cu scopul de a face știința mai atractivă pentru copiii din județul Bihor.

Fondul Științescu Oradea, ediția a V-a a ajuns la final de implementare și a avut nu mai puțin de 1.069 de copii beneficiari cu vârsta cuprinsă între 6-19 ani. Echipele de proiect au desfășurat peste 200 de activități în domenii ca robotica, fizica și chimia, astronomia, științele naturii sau biologia, chiar și industria alimentară. Membrii echipelor de implementare au dedicat peste 1.500 de ore de voluntariat pentru a-i face pe copii să înțeleagă mai bine știința și să o îndrăgească. Fondul Științescu Oradea s-a desfășurat atât în mediul urban, în Oradea, Ștei, cât și în mediul rural, în Călugări, Sâmbăta, Tinca, Drăgănești și Buntești.
Prin implementarea programului Fondul Științescu, Fundația Comunitară Oradea a reușit să aducă împreună oamenii pasionați de educația STEM (științe, tehnologie, inginerie, matematică) și copiii curioși, prin diverse activități multidisciplinare, extrașcolare și aplicate. Programul s-a încheiat la finalul lunii iunie. Ce a însemnat Fondul Științescu Oradea, ediția a V-a se vede în clipul acesta.
În decursul a mai bine de patru luni, Fondul Științescu Oradea a ajuns în mai multe școli și licee din județul Bihor prin intermediul celor 10 proiecte care au obținut o finanțare și care au reușit să trezească interesul copiilor față de știință. Școlarii au construit jucării care funcționează cu ajutorul energiei solare, echipe de proiect formate din tineri liceeni au învățat copiii din mediul rural cum funcționează imprimarea 3D, cei de gimnaziu au dat viață unor roboți cu mâinile lor, alții au descoperit planetele și sistemul solar împreună cu părinții în serile de început de vară. Plante medicinale au fost identificate în natură și au fost procesate pentru a obține tincturi. Adolescenții se pot lăuda cu realizarea unor produse bio precum săpunuri sau emulsii. Alți liceeni au făcut experimente culinare și au înțeles cât impact poate avea știința asupra proceselor gastronomice. Au preparat produse de panificație și de patiserie și au început să se pregătească în calitate de viitori patiseri sau brutari.
Fondul Științescu Oradea este un program care încurajează o altfel de învățare, bazată pe practică și experimentare proprie. Prin inițiativele și proiectele finanțate, programul demonstrează în fiecare ediție că lumea științei este descoperită cu interes de tânăra generație, care ajunge să o înțeleagă prin prisma unor experimente și activități simple, cu aplicabilitate în viața de zi cu zi și care duc la deschiderea perspectivei lor asupra unui viitor profesional în domeniul științei.
Pentru mai multe informații despre parcursul Fondului Științescu Oradea, ediția a V-a, accesați: https://fundatiacomunitaraoradea.ro/fondul-stiintescu/
Beatrice Bungo,
manager comunicare

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:04:14 Ora standard a Europei de Est