Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea pune realitatea virtuală la lucru în ajutorul celor aflați în detenție

Premieră națională

Universitatea din Oradea pune realitatea virtuală la lucru în ajutorul celor aflați în detenție

Sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea a găzduit joi, 31 august 2023, sesiunea de prezentare a proiectului RECOMMIT „Îmbunătățirea stării de bine și a reintegrării sociale a deținuților”.

Proiectul este derulat de către Departamentul de Psihologie din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane și conține o interesantă componentă de utilizare a realității virtuale în scopul integrării persoanelor condamnate penal pe piața muncii, după eliberarea din penitenciar.
Conf. univ. dr. Carmen Bora spune că noile tehnologii vor fi utilizate pentru ca persoanele private de liberate să își dezvolte abilități de comunicare, să își descopere și să-și consolideze valori morale și sociale, toate acestea fiindu-le utile, ulterior, în a găsi și a păstra un loc de muncă. „Obiectivele proiectului vizează identificarea provocărilor legate de mediul de muncă a deținuților ce urmează a fi eliberați, prin investigarea literaturii de specialitate și consultarea experților implicați în activitățile cu aceste persoane; elaborarea unui program de înaltă calitate pentru dezvoltarea abilităților necesare integrării în muncă: de ascultare, comportament și răspuns prosocial, reducerea răspunsurilor ostile, rezolvarea problemelor sociale, rezolvarea conflictelor și setarea limitelor interpersonale, stabilirea valorilor civice, ca de exemplu: egalitate, responsabilitate, respect, toleranță, și a obiectivelor interpersonale bazate pe valori la locul de muncă; dezvoltarea unei platforme de realitate virtuală, care va permite exersarea deprinderilor învățate în cadrul activităților programului; pilotarea programului cu deținuți ce urmează a fi liberați în cadrul penitenciarelor din cele patru țări participante”, detaliază conf. univ. dr. Carmen Bora.
„Ne vom folosi de realitatea virtuală pentru a ajuta persoanele condamnate să se familiarizeze cu diferite situații de viață. Datorită acestor noi tehnologii, implicarea individuală este destul de mare. Vom realiza simulări ale unor discuții cu interlocutori virtuali, pentru a-i ajuta pe condamnați să își formeze deprinderi de comunicare. Este vorba de o premieră, realitatea virtuală nu a mai fost folosită în sistemul penitenciar din România”, a subliniat lect. univ. dr. Gabriel Roșeanu, membru în echipa proiectului RECOMMIT.
Prezent la eveniment, comisarul șef de Poliție Penitenciară Ciprian Timiș, comandantul Penitenciarului de Maximă Siguranță Oradea, un partener tradițional al Facultății de Științe Socio-Umane, a apreciat că „proiectul RECOMMIT este o oportunitate și pentru administrația penitenciarului de a cunoaște mai bine aspecte legate de executarea pedepsei și de a ști cum putem să-i ajutăm pe toți deținuții să se integreze pe piața muncii”.
Echipa proiectului RECOMMIT este formată din universități și organizații nonguvernamentale din patru țări membre UE: Cipru, Grecia, Spania și România. Liderul proiectului este Theological School of the Churh of Cyprus, iar partenerii sunt: University of Central Lancashire Cyprus, „EPANODOS” - The Greek Centre for the Social Reintegration of Ex-offenders, Enoros Consulting, Universitatea din Oradea și Associació Social Andròmines Spain.
Durata proiectului este de 24 luni, începând cu 1.11.2022 și până pe 31.10.2024.
Pentru mai multe informatii vizitați site-ul programului: https://recommit-project.eu/ , precum și paginile social media ale acestuia: FB - https://www.facebook.com/recommiteu și Instagram - https://instagram.com/recommit2022?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
(B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:37 Ora standard a Europei de Est