Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

D.P.P.D. a suplimentat numărul de locuri, de la 850 la 1.500

Suplimentare locuri de școlarizare la Universitatea din Oradea

D.P.P.D. a suplimentat numărul de locuri, de la 850 la 1.500

Începând cu anul universitar 2023-2024, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității din Oradea a obținut din partea ARACIS o suplimentare a numărului de școlarizare a studenților de la 850 la 1.500 de locuri. Acest fapt este datorat eforturilor permanente ale colectivului D.P.P.D. de a moderniza oferta educațională, cursurile și portofoliul de programe oferite.

       Programul de formare psihopedagogică oferă studenților Universității din Oradea posibilitatea de a urma o carieră didactică la absolvirea facultății de profil, asigurând dobândirea și consolidarea unor competențe pedagogice de comunicare sau de psihologie școlară, necesare activității educaționale.
      Studenții înscriși la nivel licență (nivel I) parcurg formarea inițială (care le permite să predea inclusiv la nivel de gimnaziu), iar cei înscriși la nivel master (nivel II) urmează formarea aprofundată (care le permite să predea și la liceu). Programele de digitalizare a educației, cele referitoare la voluntariat, la problematica incluziunii, a performanțelor elevilor proveniți din medii vulnerabile sau educația timpurie reprezintă câțiva dintre pilonii solizi care au fundamentat politicile departamentului în ultimii ani.
       De asemenea, granturile de cercetare asupra educației în mediile vulnerabile sau a dezvoltării învățământului dual au deschis colaborarea cu actorii educaționali care au nevoie de rezultatele unor astfel de cercetări. Proiectele internaționale desfășurate cu mari universități din Suedia, Norvegia, Anglia, Irlanda de Nord, Scoția, Polonia, Belgia sau Croația au permis participarea a zeci de studenți care se pregătesc pentru cariera didactică la cursuri și conferințe în toate aceste țări.
       Formarea psihopedagogică nu asigură doar deschiderea către o carieră didactică, ci pregătește studenții pentru înțelegerea unor probleme sociale fundamentale, intrinsec legate de rolul educației.
       Înscrierile la Programul de formare psihopedagogică au loc pe parcursul întregii luni septembrie și sunt așteptați toți studenții Universității din Oradea de la nivel licență, anul I sau de la nivel master, anul I. 
       Informații despre admitere la: https://dppd.uoradea.ro/ro/admitere

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:44 Ora standard a Europei de Est