Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Grupul de lucru dedicat Accesibilității, incluziunii și diversității, din cadrul alianței academice europene EU GRENN, se întrunește la Universitatea din Oradea

Între 24 și 28 septembrie,

Grupul de lucru dedicat Accesibilității, incluziunii și diversității, din cadrul alianței academice europene EU GRENN, se întrunește la Universitatea din Oradea

Prima întâlnire a Grupului de lucru „Accesibilitate, incluziune, diversitate", care funcționează în cadrul EU GREEN, va avea loc la Oradea, între 24 și 28 septembrie 2023.

Prorectori, directori și experți cu responsabilități în domeniul Accesibilității, incluziunii sociale și diversității din universitățile partenere: Wrocław University of Environmental and Life Sciences (Polonia), University of Evora (Portugalia), OVGU Magdeburg (Germania), University of Angers (Franța), Atlantic Technological University (Irlanda), University of Extremadura (Spania), University of Gävle (Suedia), vin la Oradea pentru a dezbate și aproba două documente importante din perspectiva obiectivelor asumate de alianța academică EU GREEN. Este vorba de Carta accesibilității, incluziunii și diversității și Raportul partenerilor EU GREEN cu privire la programele de învățare continuă.
„Fiecare universitate în parte are propriile-i practici și reglementări în ceea ce privesc incluziunea și diversitatea, respectiv învățarea continuă. Pe parcursul întâlnirilor de lucru de la Oradea, reprezentanții universităților partenere din cadrul EU GREEN vor prezenta aceste practici și vor cădea de acord în ceea ce privește adoptarea celor mai bune dintre ele la nivelul întregii alianțe academice europene", explică prof. univ. dr. Anca Dodescu, prorector al Universității din Oradea și coordonatorul activităților EU GREEN la nivelul instituției academice orădene. În ultima zi a întrunirii de la Oradea, reprezentanții consorțiului academic european își propun, de asemenea, să abordeze și felul în care universitățile membre pot deschide activitățile culturale și sportive din universități persoanelor vulnerabile.
„Întâlnirea de săptămâna viitoare este primul eveniment de anvergură al EU GREEN găzduit de Universitatea din Oradea. Pentru noi acest moment are o însemnătate deosebită deoarece aici vor fi validate primele materiale elaborate în cadrul Grupului de lucru «Accesibilitate, incluziune, diversitate», grup de lucru al cărui lider este chiar universitatea noastră. Această Cartă a accesibilității, incluziunii și diversității va fi asumată, anul viitor, la nivelul tuturor universităților membre EU GREEN, respectată și promovată în practică de către acestea. În ceea ce privește programele de învățare continuă ne dorim să identificăm și să selecționăm cele mai bune practici din universitățile noastre, pe care să le propunem ca practici unitare la nivelul partenerilor EU GREEN", a mai afirmat prof. univ. dr. Anca Dodescu, prorectorul Universității din Oradea. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:00 Ora standard a Europei de Est