Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Povestea noastră Erasmus +

Liceul Pedagogic Beiuș

Povestea noastră Erasmus +

Se spune că „Lumea este o carte, iar cei care nu călătoresc nu pot citi decât o pagină din ea" (citat Sf. Augustin).

             Liceul Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș" Beiuș, în cadrul Acreditării Erasmus+,  organizează și implementează an de an, mobilități de formare profesională prin care susține  atât elevii cât și cadrele didactice ale școlii să călătorească pentru a studia și învăța în străinătate, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp. Considerăm acest demers ca fiind o experiență cu foarte multe beneficii pentru ei, de la dezvoltare profesională și personală, la avantaje în găsirea unui loc de muncă, respectiv în susținerea carierei didactice.
În anul școlar 2022-2023, Liceul Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș" Beiuș în cadrul programului Erasmus+, Acțiunea cheie 1- proiecte de mobilitate, a implementat și a finalizat proiectul intitulat PEDA VET II, cu referința 2022-1-RO01-KA121-VET-000057845, al doilea proiect al școlii din cele șapte pe care ne-am propus să le accesăm pe perioada de acreditare.
             Acest proiect a făcut posibilă formarea profesională prin mobilități a unui număr de 25 de elevi de la profilul Pedagogic, calificările Învățător-Educator și Educator-Puericultor  și a şapte cadre didactice care în anul școlar trecut au îndrumat practica pedagogică. Mobilitățile au avut o durată de  două săptămâni pentru elevi, respectiv o săptămână pentru profesori și s-au desfășurat în Grecia, unde organizația de primire a fost Liceul Platon M.E.P.E din orașul Katerini.
           Rezultatele obținute în proiect, atestate de diplomele și certificatele primite de participanți pot fi pe scurt sintetizate astfel:
*25 de elevi participanți, aflați în formare inițială care au dobândit, prin activități de mobilitate de tipul VET- comp, cunoștințe, abilități și atitudini recunoscute și transferabile, competențe lingvistice, culturale, sociale și digitale, având ca impact creșterea șanselor de inserție pe piața muncii.
*Șapte profesori VET, care au dobândit abilități crescute în activitățile de predare și proiectare de conținuturi pentru formarea de competențe de realizare a sarcinilor multi-tasking în cadrul unor activități worked-based learning.
*Lărgirea hărții parteneriatului internațional al școlii noastre prin adăugarea unor parteneri noi: două instituții de educație din Grecia, Platon M.E.P.E și PRO EUROPEAN EDUCATION M.I.K.E.
            Considerăm că participarea la proiecte de mobilități este o oportunitate pentru formarea profesională care produce schimbări majore la nivel intelectual, comportamental și la nivel de achiziții personale pentru viața activă, că reprezintă o alternativă educațională atractivă pe care școala noastră, implicându-se în programul Erasmus +, o oferă atât elevilor, cât și personalului didactic.
            În anul școlar 2023-2024, cu sprijinul programului Erasmus+, adăugăm ofertei educaționale a școlii proiectul  PEDA VET III, în cadrul căruia vom organiza încă 24 de mobilități de formare profesională pentru elevi și trei mobilități de formare prin cursuri structurate pentru profesori.
             Director, prof. Adina-Ionela Cioloș

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 12:48:26 Ora standard a Europei de Est