Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Remember - Green bridge for future

La Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

Remember - Green bridge for future

„Green bridge for future", proiect Erasmus+ - Parteneriate pentru cooperare pe domeniul Educației școlare - KA210 (parteneriate la scară mică / de mică anvergură), având ca număr de referință 2021-2-RO01-KA210-SCH-000048099.

Parafrazând cele spuse de Rodin, „Nimic nu este o pierdere de timp dacă folosești experiența cu înțelepciune", credem că experiența trăită pe parcursul celor 18 luni de desfășurare a proiectului Erasmus+ „Green bridge for future" a reprezentat un timp de calitate, a adus un plus de valoare pentru toți cei implicați, direct sau indirect, pe diverse planuri: emoțional, social, profesional, cultural, spiritual, comunicațional.
În data de 13.09.2023 a avut loc activitatea de diseminare finală a proiectului, „GREEN BRIDGE FOR FUTURE - CĂLĂTORIE PENTRU DEZVOLTAREA DURABILĂ". Cred însă că în loc de „finală" mai degrabă s-ar potrivi expresia „punct și de la capăt". Fiindcă deși am pus „punct" proiectului, prin produsele sale, și aș enumera doar cele două volume „GREEN BRIDGE FOR FUTURE. Fă ceva care contează!", „Povestiri «green» dintr-un ținut magic: Roșia", putem spune că mereu va fi de la „capăt" prin valorificarea în diverse contexte a acestora.
„Puntea umană" construită prin acest proiect sigur va prilejui și mai departe o colaborare între cele trei școli implicate, Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia - România, Instituto Comprensivo „D. Bramante" - Italia,  Gül Çetin Kaur Anatolian High School - Turcia la alte activități și nu doar din sfera proiectului, „un schimb de bune practici și proiecte care își propun schimbări în preferințe, consum și stil de viață pentru o planetă mai verde". Mărturie în acest sens sunt și gândurile elevilor participanți. Și exemplific doar trei din ele:
*„... Am experimentat atât de multe lucruri și asta va face parte din mine pentru totdeauna și mă simt schimbată pe dinăuntru. Am fost fericită că în sfârșit am reușit să umplu un gol din mine, dar când ne-am întors, o parte din inima mea a rămas acolo, în satul Roșia, România ... Așadar, dacă cineva ar avea ocazia să participe la Erasmus, i-aș recomanda fără să stau pe gânduri, pentru că astfel de experiențe se întâmplă o dată în viață și te schimbă o dată pentru totdeauna." (Valeria de Candia)
*„... Această experiență m-a ajutat cu siguranță să îmi îmbunătățesc limba engleză și să cunosc alte culturi. Ne-a făcut mai independenți, ne-a extins abilitățile sociale și ne-a permis să construim o prietenie solidă ... " (Nicolò Ioni)
*„... Proiectul Erasmus este una din cele mai frumoase idei ale școlii noastre pentru că le oferă elevilor o mare oportunitate. ... Recomand tuturor o astfel de oportunitate!" (Iacopo Teodori)
Și DA, implicarea într-un proiect Erasmus este un îndemn pe care îl recomand și în calitate de profesor implicat. Scriam în broșura de lansare că „Sperăm că acest proiect va fi nu doar o frumoasă experiență, ci o adevărată «călătorie a învățării» pentru toți participanții". Acum, la final, pot să spun că speranța de la început s-a materializat întru totul și că „Erasmus+ este o experiență de învățare puternică care deschide oportunități de dezvoltare pentru toată lumea".
Prof. Maria Ujoc

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 02:11:51 Ora standard a Europei de Est