Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferință și consfătuiri dedicate cadrelor didactice de religie și teologie din Eparhia Oradiei

La Universitatea din Oradea

Conferință și consfătuiri dedicate cadrelor didactice de religie și teologie din Eparhia Oradiei

Cu binecuvântarea Preasfinţitului Sofronie, episcopul Oradiei, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Episcop Dr. Vasile Coman", a Universității din Oradea, a organizat, în data de 26 septembrie 2023, conferința semestrială de toamnă dedicată Anului comemorativ al imnografilor și cântăreților bisericești, în Patriarhia Română.

La lucrările evenimentului au participat cadre didactice care predau disciplina Religie în școli, alături de cadrele didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Episcop Dr. Vasile Coman" și Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu".
Lucrările conferinței au debutat în paraclisul cu hramul Sfântul Teodor Studitul, al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Episcop Dr. Vasile Coman", unde a fost săvârșită Sfânta Liturghie și slujba de Te Deum. Apoi, în sala de Conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea, a conferențiat  diaconul prof. Sorin Paina. 
Întâlnirea a continuat cu consfătuirile la care au luat parte profesorii de religie aparținând tuturor  cultelor din județul Bihor. Activitatea a fost coordonată de inspectorul de specialitate, pr. prof. Florin Negruțiu. În debutul întâlnirii, părintele vicar pr. prof. Radu Rus a transmis cuvântul de apreciere și binecuvântare din partea preasfințitului părinte Sofronie, episcopul Oradiei.
În cadrul ședinței de lucru a fost realizată o analiză a activității la nivel județean a catedrei de religie, fiind evidențiate rezultatele bune obținute la etapele județene și naționale ale olimpiadelor și concursurilor, programele educative extrașcolare cu impact la nivel județean, precum festivalurile de colinde și pricesne, expozițiile de desene și icoane. A fost evocat și apreciat rolul important al școlilor care au găzduit competiții naționale, printre care s-a numărat și Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu", școală care a pus la dispoziția organizatorilor toată resursa materială, umană și de timp, pentru a asigura condiții optime de desfășurare a etapei naționale a Olimpiadei interdisciplinare Cultură și Spiritualitate românească (română și religie), clasele IX-XII, competiție organizată în luna mai 2023 de către Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în parteneriat cu Episcopia Ortodoxă Română a Oradiei.
Ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor noii legi a învățământului preuniversitar, au fost dezbătute statutul orei de religie și cel al liceelor teologice. S-a discutat despre locul și relevanța orelor de religie, în contextul noilor modificări legislative și oportunitatea alegerii de către elevi a religiei ca disciplină de bacalaureat. De asemenea, s-au prezentat aspecte legate de programele școlare și ghidurile metodologice, elaborate pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a, respectiv continuarea bunelor practici ale elaborării de planificări model, la nivel județean, pentru toate nivelurile de clasă.
„În cadrul întâlnirii a fost evidențiat rolul de formator al profesorului de religie în cadrul comunității școlare, nivelul de așteptare foarte ridicat din partea elevilor și părinților, în raport cu pregătirea și conduita acestuia. Corpul profesoral care predă religia în învățământul preuniversitar trebuie să constituie un factor de echilibru în raport cu elevii, părinții acestora și dascălii școlii. Complexitatea statului profesorului de religie presupune multă responsabilitate, dar și roadele apostolatului sunt evidente", au concluzionat toți cei prezenți.
Cu acest prilej, s-a insistat și pe tema contribuției cultelor la consolidarea orei de religie, inclusiv pentru păstrarea statutului acesteia în noua lege a învățământului preuniversitar. Li s-a reamintit profesorilor bogăția de resurse educaționale de care dispune disciplina, în mediul online și numai, precum filme, documentare, platforme educaționale, acestea fiind produsul muncii colegilor de la nivel național.
În finalul întâlnirii, profesorii de religie au fost chemați să acorde atenție specială elevilor provenind din grupuri vulnerabile, să se implice cu aceeași consecvență în programe educative extrașcolare complementare orei de religie, să fie în continuare prezenți în comunitățile religioase, susținând programe de tipul școlilor și a taberelor de vară și nu numai, pentru a construi o punte trainică între școală și biserică. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:12 Ora standard a Europei de Est