Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Excursie la Gurbediu, în Poiana narciselor

„Exerciții fizice într-un mediu curat!”

Excursie la Gurbediu, în Poiana narciselor

La pregătirea și derularea proiectului educațional „Mediu curat – viață sănătoasă”, au colaborat, pe parcursul anului școlar 2008-2009, inst. dr. Dorina Roman, inst. Carmen Goje și înv. Fekete Eva, de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, inst. Kulcsar Gyongyi și prof. Kulcsar Arpad de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 Oradea, inst. Teodora Popa, prof. Viorica Madear și prof. Florin Popa Roman, de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” din Tinca și nu în ultimul rând lector univ. dr. Călin Roman, de la Facultatea de Educația Fizică și Sport a Universității din Oradea.

 Partenerii de proiect au pornit de la dorința de a schimba mentalitatea și atitudinea semenilor față de mediul în care trăim, față de școală și față de orașul în care locuim.
 Argument: „Eu pot să fac ceea ce tu nu poți face, iar tu poți face ceea ce eu nu pot face. Împreună putem face lucruri mari. Nimeni nu poate realiza vreodată singur ceea ce poate realiza prin parteneriat cu alții.”  (Maica Tereza)
 Proiectul vine în sprijinul copiilor, studenților, părinților, al cadrelor didactice și nu numai, al tuturor persoanelor implicate sau dornice de a participa la activități de protejare a mediului înconjurător.
 Prin acest proiect se urmărește responsabilizarea tuturor partenerilor de proiect, a întregii comunități locale, în vederea protejării naturii, demonstrând faptul că educația ecologică poate fi abordată și în alt mod, prin activități cu caracter interdisciplinar, centrate pe protejarea mediului înconjurător și promovarea unei vieți sănătoase, cu utilizarea unor strategii moderne și a unor activități interactive, prin lucrul în echipă.
 Elevii și studenții au învățat să își asume responsabilități pentru cooperare, să întrețină spațiul verde în curtea școlii, să păstreze curățenia, în școală și în zonele din apropiere, să înțeleagă impactul activităților umane asupra mediului, să fie conștienți de problemele cauzate de poluare, să conștientizeze importanța activității fizice pentru organism, să-și exprime gândurile, opiniile, prin cuvinte, culori, activitate practică, să aibă un comportament civic într-o societate democratică: un comportament activ, liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ.
 După mai multe acțiuni comune, participanții la proiect s-au întâlnit pentru evaluare la Tinca – Gurbediu (în Poiana narciselor), sub genericul “Exerciții fizice într-un mediu curat”. S-au avut în vedere identificarea componentelor mediului local, vizitarea Muzeului de Științe ale Naturii din Tinca, întâlnire cu membrii clubului “Micii ecologiști”, igienizarea pădurii, a locului de joacă, concursuri sportive pe platoul Crișului Negru, prezentarea rezultatelor proiectului. Copiii și cadrele didactice au petrecut împreună câteva ore de vis și și-au propus continuarea acestui tip de proiect prin intermediul căruia elevii au învățat  să protejeze natura și, implicit, să promoveze o viață sănătoasă, să stabilească relații de colaborare, solidaritate, toleranță și prietenie. (Dorina R.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:48:37 Ora standard a Europei de Est