Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premiile ... un „pașaport spre succes”

Reprezentanții Colegiului Național „Teodor Neș” din Salonta au reușit două premii

Premiile ... un „pașaport spre succes”

Profesorii și elevii implicați în Proiectul județean „Pașaport spre succes" (avizat de ISJ Bihor cu nr. 351/2022-2023) au aflat recent rezultatele Concursului județean de eseuri „Stop violenței în școală!", organizat de Colegiul Tehnic „Traian Vuia" din Oradea, sub egida Ministerului Educației, a Inspectoratului Școlar Județean Bihor și a Facultății de Științe Socio-Umane din cadrul Universității Oradea.

Coordonați de profesoara de Limba și literatura română, Roxana Ilieș, doi elevi din clasa a XII-a (profil filologie, intensiv engleză) din cadrul Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta au impresionat comisia de jurizare a Concursului județean de eseuri „Stop violenței în școală!" prin sensibilitatea și franchețea creațiilor literare: elevul Petrache Andrei Ovidiu a obținut premiul I, alături de colegul său Durko Tamas, câștigătorul premiului III.
„Bullyingul, lacrima nevăzută din ochii tuturor copiilor"
Eseul semnat de Petrache Andrei Ovidiu poartă titlul „Bullyingul, lacrima nevăzută din ochii tuturor copiilor". În concluzia creației sale, Andrei subliniază faptul că „trebuie să înțelegem că acești copii, agresori sau victime ale bullyingului, poartă o suferință provocată de factori externi: agresorii sunt rodul agresiunilor din familie și societate care, la rândul lor, agresează alți copii nevinovați. Aceștia, uneori, din nefericire, se transformă și ei din victime, în agresori. Acesta este paradoxul denumit „bullying"... O realitate crudă, injustă, o spirală toxică, contaminantă și dăunătoare în timp, care poartă amprenta lacrimilor din ochii tuturor copiilor".
Eseul lui Durko Tamas se intitulează „Bullyingul în mediul online". Creația literară evidențiază „vânătorii, vânatul, capcanele, momelile și strategiile otrăvitoare care inundă într-o nebunie permanentă spațiul virtual transformat astăzi într-un teatru de război care consumă bruma de inocență a tinerei generații - un război laș, fără armistițiu, fără sfârșit, fără victorii și fără câștigători... Un tranșeu virtual care colcăie în noroiul lacrimilor cernute de victime naive cu suflete sfâșiate".
Diplomele concursului de eseuri „Stop violenței în școală!" sunt semnate de prof. Cristina Avrigeanu, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, de conf. univ. dr. Barth Karla, decanul Facultății de Științe Socio-Umane, de prof. Diana Popa - inspector de specialitate în cadrul ISJ Bihor și de prof. Alina Cotca, directorul Colegiului Tehnic „Traian Vuia" din Oradea.
 
P.S. Ne bucură cele două pașapoarte și ne încântă premii voastre, Andrei și Tamas!
Cel puțin în cazul lui Andrei, constatăm că succesul naște succese! El ține ștacheta sus de la o vreme, iar tolba i se umple cu premii!
Felicitări, bravilor!
(OviDan)

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:50:35 Ora standard a Europei de Est