Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educația digitală și non-formală în anul european al competențelor”

Un nou eveniment marca „TopFormalis”

„Educația digitală și non-formală în anul european al competențelor”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 10 octombrie 2023, la Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea, seminarul cu tema „Educația digitală și non-formală în anul european al competențelor".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați de cunoașterea și însușirea unor strategii inovative privind învățarea non-formală în contextul societății digitalizate. Seminarul a făcut parte din proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis", ediția a VIII-a, fiind inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat aproximativ 40 de  persoane din Oradea și județul Bihor, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu formatoarea, prof. Sânziana Neșiu, sprijinită de colegii ei: prof. Kleszken Eva, Patricia Marcu, Daniela Ganea, Călin Dragoș și ing. Lucian Mihincău (Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea). Pe parcursul seminarului, prin intermediul prezentărilor teoretice și al aplicațiilor practice interactive, formatorii au încercat să aducă în atenția participanților o serie de exemple de activități din sfera digitală,  detaliate prin cursul „ConnectEdu:  Information and Communication Technologies (ICT) for nowadays classes", și a educației non-formale,  însușite la cursul „Non-formal learning -  The Golden door for an innovative future for school", precum și modele și practici internaționale care se pot adapta și pentru învățământul preuniversitar românesc,  în vederea unui bun management și o cunoaștere detaliată a personalității elevilor. La finalul întâlnirii, toți cei prezenți și-au manifestat entuziasmul privitor la relevanța teoretică și practică a cunoștințelor noi dobândite și s-au declarat motivați în a le utiliza în activitatea didactică curentă, în beneficiul elevilor lor.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:57 Ora standard a Europei de Est