Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce este bullying-ul?

În cadrul programului național ,,Școala altfel”

Ce este bullying-ul?

În perioada 23-27 octombrie 2023 la Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" din Oradea se derulează programul național ,,Școala altfel".

Astfel, marți, 24 octombrie, s-a desfășurat activitatea educativă cu tema ,,Ce este bullying-ul", activitate prevăzută și în cadrul Acordului de parteneriat încheiat cu Societate Civilă Profesională de Psihologie Crețu Alin și Crețu Crina Oradea - Bihor. Beneficiari au fost elevii clasei a VI-a A ai Şcolii Gimnaziale ,,Dimitrie Cantemir" din Oradea, iar indirect, toți ceilalți colegi din unitatea furnizoare de educație, precum și membri ai familiilor lor.
S-a urmărit familiarizarea educabililor cu noțiunea de bullying, cu identificarea secvențelor de bullying, prevenirea fenomenului și conștientizarea faptului că acesta poate fi recunoscut și, mai ales, poate fi combătut.
            Organizatorul acestei activităţi a fost d-na profesor de religie Diana Simona Nichita, care este și coordonator al Comisiei CEAC din unitatea furnizoare de educație. Invitatul activității a fost psiholog drd. Alin Crețu, care a aplicat ca metodă de lucru cu educabilii, psihodrama. Activitatea educativă s-a desfăşurat  cu aportul conducerii unităţii de învăţământ, d-na director, profesor Codău Teodora Anca. S-a vorbit despre soluții în vederea prevenirii fenomenului de bullying. Au fost prezentate moduri, situații și fapte care pot fi utile atunci când cineva este/ se simte hărțuit. Totul a fost dinamic și interactiv.
            Rezultatele aşteptate în urma derulării activităţii sunt: formarea unui comportament responsabil, în general; formarea unui comportament responsabil în recunoașterea și combaterea bullyingului, în mod special; conștientizarea rolului copiilor și adulților în recunoașterea, prevenirea și combaterea bullyingului.
            D-na Turcu Amalia, profesorul diriginte a clasei, și-a exprimat empatia pentru elevii săi și speră ca cele învățate la curs să-i ajute să răzbată în viață fără probleme, să reușească să identifice și să prevină situațiile de bullying și că au înțeles că pot cere, oricând, ajutorul adulților în situații neplăcute și neprevăzute pentru ei.
            Abordarea temei a fost de un real folos atât pentru copii, cât și pentru adulți. Participanții au înțeles conceptul de bullying și importanța colaborării în vederea prevenirii acestui fenomen.
Profesor Nichita Diana Simona

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:32:53 Ora standard a Europei de Est