Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,ABC pentru mămici și tătici”

Prima ediție din acest an școlar a programului

,,ABC pentru mămici și tătici”

La sediul Direcției de Asistență Socială Oradea, a avut loc prima întâlnire din acest an școlar, din cadrul programului ABC pentru mămici și tătici, dedicat părinților ai căror copii frecventează cele 15 creșe de stat din municipiul Oradea.

Invitata acestui eveniment a fost doamna Georgiana Susa-Erdogan, lector universitar doctor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca care le-a vorbit părinților despre studiul ce se dorește a fi desfășurat în cadrul Laboratorului de Psihologie și care va evalua dimensiunile temperamentale importante ale copiilor.
„Temperamentul se exprimă în comportamentul adulților și copiilor sub mai multe forme. Spre exemplu, chiar dacă toţi copiii au nevoie de rutine şi de predictibilitate, unii reacţionează negativ prin plâns sau furie la orice schimbare (un nou biberon, un nou fel de mâncare, o nouă colectivitate). La polul opus se află copiii care găsesc schimbările interesante, care pot dormi şi pot mânca oriunde şi se adaptează uşor locurilor şi oamenilor noi. Nu putem vorbi despre temperament bun sau rău, dar cunoașterea profilului temperamental al copilului vă poate ajuta să-i înțelegeți mai ușor unele reacții și să răspundeți sensibil și potrivit în raport cu aceste reacții", a explicat doamna Susa-Erdogan în cadrul întâlnirii.
Cunoașterea profilului temperamental al copilului va putea ajuta părinții să-i înțeleagă mai ușor unele reacții și să răspundă într-un mod sensibil și potrivit în raport cu aceste reacții.
La întâlnire au participat aproximativ 40 de părinți, iar majoritatea au răspuns pozitiv demersului doamnei Susa-Erdogan și au considerat că acest studiu, la care și-au dat acordul să participe, este benefic atât pentru ei și pentru propriii lor copii, cât și pentru alți părinți.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:14:24 Ora standard a Europei de Est