Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferință națională cu participare internațională la L.T.B.E.

Liceul Teologic Baptist „Emanuel” Oradea, în calitate de membru A.C.S.I., a organizat, în 28 octombrie,

Conferință națională cu participare internațională la L.T.B.E.

A.C.S.I., cunoscută și sub numele de Asociația Școlilor Creștine Internaționale (în engleză, Association of Christian Schools International), este o organizație non-profit care servește comunitățile de învățământ creștin din întreaga lume. Această asociație a fost fondată în 1978 și are sediul în S.U.A., dar are membri și școli afiliate în peste 100 de țări din întreaga lume, sediul pentru Europa fiind în Budapesta. Scopul principal al A.C.S.I. este de a sprijini, încuraja și conecta școlile creștine și educatori care împărtășesc valorile creștine în procesul de învățământ. A.C.S.I. promovează o educație bazată pe principii creștine și etice, cu accent pe dezvoltarea spirituală și morală a elevilor. Ea se angajează în a ajuta școlile creștine să atingă standarde înalte în educație, precum și să le sprijine în a oferi o perspectivă creștină în cadrul programelor lor academice.

               Liceul Teologic Baptist „Emanuel" Oradea, în calitate de membru A.C.S.I., a avut oportunitatea de a organiza, împreună cu coordonatorii acestei asociații, Conferința națională cu tema Relevanța școlilor confesionale în paradigma învățământului preuniversitar postmodern românesc, în 28 octombrie 2023. Un obiectiv constant al acestor conferințe este acela de a motiva școlile afiliate religios în identificarea factorilor care vor ajuta elevii să abordeze cu plăcere învățarea, cu responsabilitate. Aspecte precum importanța religiei și a religiozității în obținerea unor rezultate școlare dezirabile sunt în continuă dezbatere, în mod special în rândul sociologilor care au ca obiect de studiu rolul factorilor care contribuie la reușita școlară, într-o vreme în care educația trece printr-o serie de schimbări datorită adaptării cerute de noile tehnologii, a influenței Inteligenței Artificiale, dar și a progresismului care lovește tot mai puternic la temeliile credinței creștine. Rolul școlilor confesionale și al comunităților școlare implicate în educația elevilor este considerat important, acestea având un avantaj dovedit în formarea pentru viață a elevilor. Pornind de la studiile lui Coleman privind avantajul școlilor catolice, numeroși autori au demonstrat că școlile confesionale oferă elevilor un ethos specific motivator pentru a obține rezultate școlare ridicate. Astfel, autori precum Dronkers, Pusztai, Carbonaro, Jeynes, au demonstrat, în ultimii ani, că religiozitatea elevilor a avut o influență pozitivă asupra educației, creștinismul influențând, de asemenea, rezultatele academice ale elevilor în mod pozitiv. Subliniem că această influență are trei surse principale: familia, școala și biserica.
              Gazdele au avut invitați de onoare precum doamna viceprimar Antonia Nica, domnul inspector de religie și pentru proiecte educaționale în cadrul ISJ Bihor, profesor Florin Negruțiu și domnul director al CCD Bihor, profesor dr. Alin Ștefănuț. Pastorul liceului ,,Emanuel", conferențiar universitar dr. Dan-Aurelian Botica, a avut o scurtă meditație din Scriptură, completată cu un moment muzical susținut de un grup de elevi ai liceului. După momentul festiv al deschiderii oficiale, a urmat o sesiune plenară susținută de către domnul Laszlo Demeter, director ACSI Europa, din Budapesta, pe tema Învățătura pentru creșterea spirituală. Acestui moment i-au urmat 13 ateliere pentru care profesorii participanți au putut opta, în funcție de zona de interes a fiecăruia. Dintre acestea, le amintim pe cele ale dascălilor orădeni:
1.Analiză privind impactul școlilor confesionale în sistemul de învățământ românesc - prof. dr. Iosif Curta
2.Mentorat şi coaching, două concepte actuale - între necesitate şi modă prof. dr. Alina Burcă, prof. bibliotecar Andra Ştefan și studentă Litere UEO Andreea Moşuţ
3.Valenţele educative ale textului literar şi impactul valorilor morale promovate de acesta în dezvoltarea echilibrată a elevului contemporan - prof. Dorina Popa, prof. înv. primar Irina Negru, prof. dr. Mihaela Fildan, prof. Anca Știube, prof. Meda Chetrone, prof. Lidia Urs
4.Abilităţi şi valori ale dascălului creştin în postmodernism - prof. Florin Iștoc, prof. Ramona Iștoc, prof. Adriana Silaghi-Lucaci
5.Inteligenţa artificială - Între Sacru şi Profan - prof. dr. Călin Gal-Chiş
6.Cadrul didactic - bune practici în creşterea spirituală a generaţiei Z - prof. drd. Ioan Tamaș, prof. Sabin Varan
            La conferință au participat 250 de profesori din județele Bihor, Arad, Cluj, Bistrița-Năsăud, Timiș, Hunedoara, Maramureș, Prahova și Sibiu, dar și din capitală. Au fost reprezentate aproximativ 20 de școli, 5 grădinițe și 5 asociații educaționale private. Conferința a continuat cu a doua sesiune plenară, susținută de domnul conferențiar universitar dr. Sebastian Văduva, cadru didactic la Universitatea Emanuel din Oradea, având tema 7 Diferențe dintre învățământul creștin și cel secular.
            La acest eveniment au contribuit reprezentanți ACSI din străinătate și din țară: Laszlo Demeter (director ACSI Europa), Paul Madsen (consultant educational ACSI, din SUA), Bert Voegel (consultant ACSI, din Olanda), Roslyn Barnes (consultant ACSI, din Australia), Liviu Căprar (consultant educațional ACSI România, pentru licee) și Elisabeta Rauca (consultant educațional ACSI România, pentru grădinițe).
            În contextul zilelor noastre, se ridică tot mai des întrebarea Ce se pierde atunci când ceva se câștigă? Ce a avut, ce are, ce va mai avea omul? Ce va mai rămâne din om? Sunt întrebări pe care e firesc să ți le pui într-o lume în care asistăm cu toții la schimbările ce determină parcă însăși redefinirea ființei umane. Facem tot mai des distincția între omul tradițional, omul modern și omul contemporan. Omul tradițional  avea tradiții, datini, ritualuri și trăia în comunitate. Individul trebuia să fie școlit ca să reușească, să tindă să devină inteligent, să aibă virtuți și credințe stabile, să-și facă datoria, să trăiască spiritual, într-un spațiu deschis, nelimitat. Scopul ultim era cunoașterea și iubirea de Dumnezeu. În perioada modernă se anulează definirea omului ca ființă înalt spirituală, astfel încât individul își trădează universul interior, trăind doar orizontal, fără nicio profunzime, fără nicio înălțare. Universul exterior i-a cuprins toate zbaterile. Pierderea lui Dumnezeu duce la pierderea de sine, de acel sine lăuntric, problematizant. Pentru omul contemporan nu mai există decât ceea ce poate fi explicat, dovedit, cunoscut. Pentru că își anihilează constant universul interior, omul își pierde umanitatea. Carl Schmitt spunea că din modernitate omul a început să se expună la ruină. Se afirmă tot mai des că azi trăim la sfârșitul moralei. Omului postmodern îi lipsește înțelepciunea, cea bună și dintotdeauna, îi lipsește discernământul pentru că nu mai cunoaște noțiunile de bine și de rău și, în chip dureros, a uitat complet noțiunea de caracter.
             În acest sens, conferința națională de la Oradea a subliniat, încă o dată, cât de importantă este întoarcerea la credință. Evenimentul a fost unul excepțional, care ne-a adus împreună și care ne-a îmbogățit sufletește pe fiecare! Este important să construim punți de legătură între noi, dascălii, și elevii care așteaptă de la noi o licărire, o sclipire, o scânteie, luminița care să trimită spre Lumina întru veșnicie, Calea, Adevărul și Viața! Într-o lume haotică și tot mai zdruncinată, suntem chemați să regăsim pasiunea care ne-a făcut dascăli, să fim fiii Marelui Rabuni!
            Recunoaștem și acum, ca o piatră de aducere-aminte: NIHIL SINE DEO!
            Prof. dr. Iosif-Viorel Curta, prof. dr. Mihaela Fildan, prof. Ramona Iștoc

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:55:38 Ora standard a Europei de Est