Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Am devenit și vom rămâne prieteni!

Proiectele școlare construiesc punți între suflete

Am devenit și vom rămâne prieteni!

La începutul acestui an școlar, 2008/2009, elevii claselor I A și C de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea, îndrumați de învǎțǎtoarele lor, inst.dr. Dorina Roman și inst. Carmen Goje, au fost implicați într-un proiect de parteneriat interjudețean, alǎturi de elevii claselor I A și B de la Școala „Avram Iancu” din Satu Mare, îndrumați de învǎțǎtoarele inst. Aurelia Fernea și inst. Marilena Mic.

 Acest proiect (cu titlul sugestiv „Hai sǎ fim prieteni!”) s-a derulat pe parcursul întregului an școlar și a avut drept motivație entuziasmul și deschiderea cu care reacționează copiii, la aceastǎ vârstă, la stabilirea de relații noi de prietenie.
 Primele douǎ activitǎți pe care le-am desfǎșurat au avut ca scop cunoașterea indirectǎ a elevilor din cele douǎ școli partenere, prin schimbul de felicitǎri de Crǎciun și mǎrțișoare, confecționate de ei înșiși. Copiii au lucrat cu plǎcere, s-au bucurat să-și facă daruri din suflet, care sǎ stea mǎrturie prieteniei lor, au reacționat pozitiv la fiecare activitate în parte și au fost extrem de încântați la gândul cǎ undeva, într-un alt oraș, existǎ copii care le sunt prieteni și pe care îi vor cunoaște personal nu peste mult timp.
 Astfel, excursia la Satu Mare a fost un prilej de bucurie atât pentru copiii sătmăreni, cât și pentru cei orădeni, deoarece a fost primul moment când copiii din ambele orașe au luat contactul direct, s-au cunoscut, s-au împrietenit, iar apoi s-au jucat împreună.
 Vizitarea muzeului de istorie al orașului Satu Mare le-a adus copiilor un plus de cunoștințe legate de perioada preistorică, elevii rămânând cu imaginea caselor din acea perioadă, a omului preistoric îmbrăcat sumar, a podoabelor din fier, a focului obținut prin frecarea a două pietre. Locul de joacă “Andandino” a fost pe gustul tuturor, un spațiu cu multe posibilități de joacă, atât în aer liber, cât și în incinta clădirii. Nimeni nu s-a plictisit, toți au plecat mulțumiți, deși dezamăgiți că timpul a fost parcă prea scurt. Ziua a culminat cu o paradă a costumelor eco, organizată de școala parteneră “Avram Iancu”, în cadrul proiectului “O oază de verdeață”, finanțat de Mall România, unde copiii au prezentat costume din diferite materiale refolosibile. Toți copiii participanți au fost recompensați cu diplome.
 Ca imperativ major al acestui proiect, am hotărât să lăsăm loc în primul rând spontaneității actului liber, originalității și creativității elevilor, rolul nostru fiind cel de a crea cadrul optim de desfășurare și de a îndruma fiecare activitate.
 Astfel că i-am avut și noi musafiri pe colegii și deja noii prieteni din Satu Mare. După o primire frumoasă la școală de către dna director adj. Adriana Meșter și de către copii, părinți, dascăli, am purces spre Orășelul copiilor, unde am organizat un concurs de creație (pictarea unor figurine din ipsos) și am marcat prin cântec și vers Ziua învățătorului. Elevii au primit din partea organizatorilor cărți de povești, creioane colorate și nu în ultimul rând, diplome. Activitatea a continuat cu petrecerea câtorva ore la McDonald’s, unde copiii s-au jucat, au fost pictați pe față, au primit baloane și jucării. Ultimul popas a fost la Grădina Zoologică, unde cu toții s-au fotografiat lângă animalele preferate.
 Ca o evaluare a proiectului, sub genericul „Am devenit și vom rămâne prieteni”, elevii au schimbat impresii adunate în timpul activităților, iar cadrele didactice implicate în proiect au stabilit planuri de continuare în viitor a relațiilor de prietenie dintre elevi. (Carmen GOJE)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:54:57 Ora standard a Europei de Est