Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rețea de tram-train în Oradea și zona metropolitană

O nouă alternativă de transport public, prin rețele de trenuri metropolitane

Rețea de tram-train în Oradea și zona metropolitană

Locuitorii din Oradea și zona metropolitană a municipiului vor avea o nouă alternativă de transport public, prin realizarea unei rețele de trenuri metropolitane. Anunțul a fost făcut joi, 9 noiembrie 2023, într-o conferință de presă susținută de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, vicepreședintele Mircea Mălan și primarul Municipiului Oradea, Florin Birta.

Noua rețea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe direcții, cu Aeroportul Oradea, Sânmartin - Băile 1 Mai -  Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei - Girișu de Criș - Toboliu - Cheresig.
Proiectul rețelei de tram-train devine necesar datorită creșterii populației în Oradea și zona metropolitană și a numărului de locuri de muncă în municipiu, determinând un mare flux de navetiști. Având în vedere că jumătate dintre acești navetiști folosesc mașini personale, proiectul propune o alternativă sustenabilă și eficientă de transport.
Acest proiect urmărește câteva obiective importante. Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare", a explicat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.
Tram-train-ul este un mijloc de transport în comun care poate să circule atât pe liniile de tramvai, cât și pe liniile de tren. 13 astfel de vehicule ar urma să fie achiziționate în anii următori, valoarea totală a acestora fiind de aproximativ 110 mil. euro, inclusiv TVA.
Astfel de vehicule nu mai există astăzi în România, e vorba de un vehicul intermediar între tren și tramvai. Peste 400 de tram-train-uri se găsesc astăzi în Paris, Basel și alte orașe importante din Europa", a precizat Mircea Mălan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.
Proiectul se realizează în cadrul unui parteneriat între: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Asociația Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).
Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea au realizat până în prezent opt studii de fezabilitate care vizează atât linii noi de cale ferată, racorduri între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, cât și achiziția de material rulant (cele 13 tram-train-uri) și alte lucrări conexe: pasaje și pasarele pietonale, peroane etc. Documentațiile au fost adoptate de ambele instituții în ședințele celor două consilii, județean și municipal, joi, 9 noiembrie.
Noi am parcurs până acum două etape importante pentru realizarea acestui proiect. Prima etapă importantă a fost să terminăm aceste documentații, cu toate avizele obținute. A doua etapă importantă a fost încheierea parteneriatului cu CFR, pentru că altfel nu am fi fost eligibili. Următoarea etapă prevede integrarea acestui proiect și pregătirea aplicației de finanțare. Ne propunem ca, la începutul anului viitor, după depunerea proiectului și analizarea lui, să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedurile de licitație, atât pentru achiziția materialului rulant, cât și pentru realizarea acestei infrastructuri", a adăugat Ilie Bolojan.
Primarul Florin Birta a evidențiat importanța acestui proiect pentru dezvoltarea Municipiului Oradea și a județului: „Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru dezvoltarea economică a municipiului și a județului. Avem parteneriate atât pe conectivitatea aeriană și rutieră, cât și pe cea feroviară".
Proiectul are o valoare estimată de 235 de milioane de euro și ar urma să fie finanțat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi - Axa 6 - Trenuri Metropolitane.

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 16:17:33 Ora standard a Europei de Est