Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rezultate individuale și globale, mai mult decât mulțumitoare și încurajatoare

Testul Cambridge, la Școala „Dacia” din Oradea

Rezultate individuale și globale, mai mult decât mulțumitoare și încurajatoare

Deși au sosit cu o oarecare întârziere, creând, astfel, derută în rândul candidaților, „rezultatele individuale, dar și cele globale, la testul Cambridge, au fost mai mult decât mulțumitoare și încurajatoare”, după cum apreciază prof. Rodica Măduța.

În anul școlar 2008 - 2009, la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, au susținut testul Young Learners 28 de elevi, față de 17, în anul școlar anterior.
 „E adevărat că obținerea unui certificat Cambridge, la orice nivel, presupune un efort cu totul special din partea tuturor factorilor implicați, inclusiv din partea familiei, dar noi suntem convinși că merită, e de părere profesoara de engleză, Rodica Măduța. Pe lângă un atestat de competență lingvistică a cărui validitate nu poate fi contestată, acest tip de teste oferă posibilitea de a cultiva în rândul tinerilor noștri ceea ce se pare că lipsește în societatea noastră, și anume, „cultura examenului” - prin modul riguros în care este administrat. Pe de altă parte, este o provocare profesională și pentru noi, profesorii de limba engleză, care suntem puși în situația de a ne regla viziunea și instrumentele de evaluare la clasă, în funcție de aceste standarde pe care ni le asumăm în mod conștient și nu doar mimetic, admițând că, așa cum sunt concepute, ele vin să contureze, în mod real și necesar, profilul tânărului român în context european”... (Ov. D.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:29:57 Ora standard a Europei de Est