Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Şapte „minți strălucite” orădene s-au întors cu un premiu special de la Cluj-Napoca

În cadrul programului Academia „Descoperă-ți pasiunea în IT”

Şapte „minți strălucite” orădene s-au întors cu un premiu special de la Cluj-Napoca

„Minți strălucite" - o echipă formată din studenți ai Universității din Oradea a câștigat premiul special al unui concurs de IT.

Șapte studenți ai Universității din Oradea, coordonați de doi specialiști dintr-o companie locală, au câștigat un premiu special la un concurs de IT din Cluj-Napoca. Tinerii orădeni au impresionat juriul cu aplicația „ParkBuddy", care propune soluții pentru criza locurilor de parcare.
Echipa este alcătuită din studenții: Dora Murgescu, Raul-Alexandru Buda, Achim-Mircea Cadar, Ioan-Ervin Petz, David Popa, Alexandru-Cosmin Pop și Patricia-Claudia Toie. Mentorii lor sunt Daniel Bran și Roland Vereș, specialiști în cadrul Fortech, o companie GlobalLogic.
În cadrul programului Academia „Descoperă-ți pasiunea în IT" (DpIT), dezvoltat de ONG-ul cu același nume din Cluj, au fost selectați tineri pentru un training de șase luni, timp în care, ajutați de cei doi specialiști, au dezvoltat o soluție IT la o problemă identificată de ei.
Anul acesta, 120 de elevi și studenți, din toată țara, s-au înscris la programul DpIT, cele mai bune idei fiind premiate în cadrul unei gale care a avut loc luni, 13 noiembrie 2023, la Universitatea ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca.
„ParkBuddy" este o aplicație prin care inițiatorii își propun să ofere soluții pentru gestionarea locurilor de parcare private din zonele aglomerate ale orașelor. Ideea echipei orădene este că proprietarii de case sau terenuri, din zona centrală sau de pe bulevarde aglomerate, ar putea să închirieze locuri de parcare din curțile lor. Daniel Bran, unul din mentorii echipei orădene, spune că echipa lui a venit cu această soluție pornind de la realitatea că locurile de parcare publice sunt, adesea, prea puține, comparativ cu nevoile reale ale șoferilor. Folosind aplicația, un conducător auto va putea să vadă ce locuri de parcare sunt disponibile pe domeniul privat al localității și chiar să rezerve unul. Ocuparea unui asemenea loc de parcare privat va presupune o taxă, iar banii se vor împărți între proprietarul curții și echipa „ParkBuddy".
Ideea a fost remarcată de juriul format din specialiști, așa că orădenii au primit un premiu special și, drept recompensă, mai multe gadgeturi.
„A fost o ediție memorabilă. Am văzut la lucru tineri deosebit de talentați, gata să schimbe încă de azi lumea de mâine. Sunt minți strălucite pe care vrem să le păstrăm aici, în România. De aceea este important ca și alți actori sociali și economici să se implice în stimularea creativității lor și în susținerea lor financiară. Am făcut tot ce a ținut de noi pentru a-i pregăti pe acești tineri să poată contribui la schimbare prin inovare; în continuare, sper că se vor implica și alți susținători, care să le aprecieze realizările și să îi ajute să valorifice la maximum ceea ce au învățat în cadrul proiectului", a declarat Liliana Ștefan-Cazacu, președintele Asociației DpIT, organizatorul programului. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:40 Ora standard a Europei de Est