Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mesaje anti-violență și de prevenire a abuzurilor transmise de elevi ai LTBE Oradea

Campania națională ,,19 zile de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor și tinerilor”,

Mesaje anti-violență și de prevenire a abuzurilor transmise de elevi ai LTBE Oradea

În perioada 1-19 noiembrie 2023, elevi din clasele a V-a B, a VII-a A, a IX-a B, a X-a A, a X-a B, a XI-a A, a XI-a B, a XII-a A și a XII-a B, sub coordonarea profesorilor diriginți, au ales să se implice în campania națională ,,19 zile de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor și tinerilor", ediția a 11-a.

Dna prof. Anca Știube, diriginta clasei a V-a B, a dezbătut problema abuzurilor diverse asupra copiilor, elevii realizând ca și produse finale ale temelor prezentate, desene, eseuri și chiar un joc de rol.
Dna prof. Rodica Moțiu, l-a avut ca și invitat pe dl Marius Șinca, expert în securitate cibernetică și președinte al Fundației Șinca. Împreună cu elevii clasei a VII-a A, cei doi au desfășurat o activitate pe tema bullyingului/cyberbullyingului, având ca și scop o mai bună prevenire a fenomenului violenței asupra copiilor și a tinerilor, în vederea schimbării comportamentului social, a prevenirii hărțuirii.
Elevii claselor a X-a A, a X-a B și a XI-a A, împreună cu prof. dr. Alina Burcă și prof. Gabriela Necea au discutat teme precum  Siguranța online, respectiv, Traficul de persoane, sub îndrumarea prof. psiholog Ioan Tamaș. S-au prezentat mesajele malware de tip Flubot ca instrument pentru fraudele prin SMS, respectiv, pași pentru protejarea contului de internet banking în cazul unui malware, fraudele legate de investiții financiare - investment frauds, precum și caracteristici generale pentru identificarea lor, pericolele social media privind traficul de persoane etc. S-au discutat și modalități eficiente de prevenire a fraudelor, cum ar fi educația financiară, educația digitală, raportarea oricăror suspiciuni de fraudă. De asemenea, s-au prezentat pași pentru a nu deveni victimă a traficului de persoane și două link-uri utile pentru a obține informații suplimentare.
Dna prof. dr. Alina Burcă, împreună cu elevi din clasele a X-a B, a XI-a B, a XII-a A și a XII-a B, a dezbătut probleme legate de orice abuz sau violență, cu precădere asupra copiilor, pornind de la temele sugerate de organizatorii acestei acțiuni la nivel național: Prevenirea violenței sexuale și a abuzurilor sexuale asupra copiilor, Prevenirea hărțuirii și Prevenirea practicilor tradiționale dăunătoare. Elevii acestor clase au realizat eseuri pe aceste teme și filmulețe care să se înscrie în această campanie împotriva violenței. Cele mai reușite contribuții ale lor au fost redirecționate către domnul senator Adrian Hatos.
Dna prof. Ramona Iștoc, dirigintă a clasei a XII-a A, împreună cu dnul prof. Florin Iștoc, diriginte al clasei a IX-a B, au organizat mai multe dezbateri la clasă, temele abordate fiind Prevenirea hărțuirii, a traficului de copii, prevenirea dependenței și abuzurilor de substanțe, discriminarea bazată pe starea de sănătate și copiii străzii. Elevii au avut ocazia să discute și cu reprezentanți ai Centrului Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Oradea, care le-au oferit informații utile pentru a înțelege efectele negative ale consumului de substanțe dăunătoare, precum și soluții eficiente de prevenire a consumului și dependenței de astfel de substanțe.
Elevii au lucrat în echipe pentru a realiza afișe/colaje/desene cu mesaje sugestive, în vederea susținerii unei culturi preventive, de stopare a violenței împotriva copiilor și a tinerilor. În acest sens, elevii de liceu au prezentat colegilor de gimnaziu rezultatele muncii lor, încurajându-i să-și formeze de mici o atitudine pro-activă, o cultură preventivă, de denunțare a actelor de violență și de susținere a tuturor celor abuzați, oprimați.
Elevii s-au angajat activ în promovarea mesajelor anti-violență, manifestând un interes crescut și implicându-se în diverse inițiative menite să sensibilizeze comunitatea școlară cu privire la importanța non-violentei și a unui comportament respectuos.
Elevii implicați în campanie au marcat prin activitățile pe care le-au desfășurat, sub îndrumarea profesorilor lor, Ziua internațională de prevenire a abuzului asupra copilului - 19 noiembrie și 20 noiembrie - Ziua internațională a drepturilor copilului.
Prof. Ramona Iștoc,
consilier educativ LTBE

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:56:24 Ora standard a Europei de Est