Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilitate de tip Job Shadowing (Erasmus+) la Școala Gimnazială Szacsvay Imre Oradea

„Schimbăm vieți și deschidem minți”

Mobilitate de tip Job Shadowing (Erasmus+) la Școala Gimnazială Szacsvay Imre Oradea

Deținerea acreditării Erasmus (2021-2027) marchează, pentru școala noastră, un pas important în dezvoltarea instituțională, cu impact direct asupra întregii comunități școlare. Acreditarea ne permite să obținem finanțare pentru dezvoltarea resursei umane, respectiv dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.

Acest tip de formare, de tip „job shadowing", se desfășoară ca un stagiu observativ, în care profesori din țări diferite învață unii de la alții, își împărtășesc reușitele, dar și dificultățile, află despre noi metode de predare, dar și despre reguli eficiente aplicate la nivelul școlii, toate acestea pentru a îmbunătăți tipul de educație furnizată.
În perioada 23-27 octombrie 2023, doi profesori de la instituția spaniolă C.E.I.P. „Jose Rodriguez Cruz" din orașul Villafranca de los barros, d-na María Teresa Flores Valenzuela și Brígida Roco Ramírez, au participat, timp de cinci zile, la mobilitatea de tip Job Shadowing (stagiu observativ) în cadrul Școlii Gimnaziale „Szacsvay Imre" din Oradea, jud. Bihor. Schimbul de bune practici a fost realizat cu sprijinul programului Erasmus +, Acțiunea Cheie 1 - Educație Școlară (SCH), Contract cu numărul 2022-1-RO01-KA120-SCH-000112053. Scopul acestei mobilități a fost de a oferi unei școli europene un model românesc, european, prin care să creăm un mediu prietenos cu practicile ecologice de la nivel european, de a crea un mediu de învățare incluziv, deschis tuturor elevilor și de a fi conectați la practicile digitale specifice societății de astăzi.
Obiectivele mobilității: Dezvoltarea competențelor interculturale ale cadrelor didactice și a strategiilor de lucru pentru o abordare curriculară adaptată la grupuri de elevi cu niveluri culturale și de învățare  diferite; Participarea profesorilor spanioli, în calitate de observatori, la orele de curs din școala noastră, pentru a învăța noi metode de predare activ-participative, inclusiv instrumente de lucru digitale, pentru a facilita accesul tuturor elevilor la o educație de calitate; Cunoașterea specificului școlii noastre: activități extracurriculare cu tradiție și modalități de lucru cu elevii cu nevoi speciale; Formarea unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător prin stimularea curiozității de a cerceta realitatea înconjurătoare; Schimbul de bune practici în materie de management educațional.
Desfășurarea stagiului observativ:
Activitatea propriu-zisă a început cu o ședință de lucru la sediul Școlii Gimnaziale „Szacsvay Imre" din Oradea în cadrul căreia au fost prezentate informații despre specificul școlii, sistemul de învățământ românesc, programul stagiului observativ. Profesorii spanioli au vizitat toate cele trei clădiri ale școlii, descoperind sălile de clasă și toate facilitățile școlii. Primirea oficială s-a realizat într-un cadru festiv, în curtea școlii din fiecare clădire, la care au participat toți elevii și cadrele didactice din școală. În cadrul acestei festivități, elevii noștri și-au prezentat școala și au prezentat câteva momente artistice împreună cu cadrele didactice. De asemenea, profesorii din Spania au realizat prezentarea școlii primare „Jose Rodriguez Cruz" din orașul Villafranca de los barros, dar și a regiunii Badajoz, regiune în care se află instituția spaniolă, s-au prezentat colegilor români, au vorbit despre propria activitate didactică, iar la sfârșit, a fost realizată o sesiune de Questions and Answers, în cadrul căreia elevii noștri au pus întrebări profesorilor spanioli, iar aceștia au oferit răspunsurile mult dorite nu numai în limba engleză, dar și în limba spaniolă.
Principalele activități derulate:
1.Fiecare participant la mobilitate a asistat la orele repartizate conform orarului;
2.În cadrul stagiului observativ au fost înserate activități precum: oră de limba engleză /Captain Green la clasa a III-a B și The Green Planet la clasa a VIII-a J, oră interactivă și experimentală de biologie, oră interactivă de geografie în cadrul căreia au fost prezentate în paralel cele două țări - România și Spania, din punct de vedere geografic, dar și cultural și industrial;
3.Activități extracurriculare, prezentarea orașului Oradea, vizită la muzee, vizită la Huta Slavia, dar și  prezentarea culturii și tradițiilor bihorene;
5.Activități de sprijin pentru elevii cu CES: învățare activă, prin joc și elemente vizuale;
6.Împărtășirea practicilor de secretariat și de management educațional;
Ce au descoperit profesorii spanioli în școala noastră?
O noutate pentru ei a fost alternativa Step by step de la învățământul primar;
Tehnica de lucru în perechi și/sau în grupe este utilizată aproape la fiecare oră, ceea ce la ei nu se întâmplă;
Ora de curs ține 45/50 minute, pe când în Spania ține două ore, fără pauză, elevii schimbă doar clasa. La ei pauza durează o jumătate de oră;
În incinta școlii există cantină și internat;
Elevii nu au voie cu telefonul la școală și își petrec pauza obligatoriu afară;
Procesul de predare-învățare se axează pe dezvoltarea competențelor elevilor, elevii sunt încurajați permanent să comunice.
„Schimbăm vieți și deschidem minți"
Formarea cadrelor didactice prin participarea la mobilități de tip job shadowing are un impact deosebit asupra experienței de predare: profesorii devin mai deschiși către învățarea reciprocă, către colaborarea în cadrul proiectelor, spre învățarea limbilor străine, precum și mai motivați pentru utilizarea aplicațiilor digitale atât în predare, cât și în activitatea de evaluare.
„Changing lives and opening minds" - „Schimbăm vieți și deschidem minți", sloganul Erasmus, reflectă în mod realist impactul participării cadrelor didactice la aceste mobilități, asupra procesului instructiv-educativ, ai cărui beneficiari direcți sunt elevii.
Ca finalitate a programului de job-shadowing este Scrisoarea de apreciere pe care colectivul nostru l-a primit de la direcțiunea școlii spaniole în semn de mulțumire și apreciere pentru modul în care au fost primiți și tratați colegii din Spania, dar și pentru multiplele activități la care au participat aceștia.
Această activitate va fi urmată de o mobilitate a școlii spaniole la școala noastră în martie 2024 și o vizită a cadrelor didactice și a elevilor școlii noastre în comunitatea Badajoz în mai 2024.
            Prof. Sele Tünde,
            coordonator proiect

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 18:41:37 Ora standard a Europei de Est