Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea cu Stropi

În cadrul proiectului „Micii ecologiști orădeni”

Întâlnirea cu Stropi

Stropi e un personaj pe care copiii grupei mijlocii de la Grădinița cu nr.56 – „Lotus” din Oradea l-au cunoscut cu ocazia vizitei reprezentantelor de la Administrația națională „Apele Române”, Direcția Apelor Crișuri Oradea.

 Acțiunea a fost planificată în cadrul proiectului „Micii ecologiști orădeni”, proiect de finanțare nerambursabilă pentru activitatea de mediu din fondurile bugetului local al municipiului Oradea pentru activități nonprofit de interes local.
Scopul proiectului este îndrumarea copiilor preșcolari în scopul formării unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător. Beneficiarii acestui proiect sunt 40 de copii preșcolari, 80 de părinți ai copiilor și comunitatea locală. Din echipa proiectului coordonat de inst. Lukacs Maria Daniela, directorul grădiniței, fac parte educatoarele inst. Mirițescu Loredana, Konkoly Mariana și Golban Lucia.
 Copiii au răspuns întrebărilor adresate de invitați, au vizionat un film despre circuitul apei în natură și importanța acesteia (atât ca sursă de viață, cât și despre necesitatea reciclării-epurării și nerisipirii acesteia) și au primit fiecare, drept răsplată pentru preocupările lor față de mediu, o carte intitulată „Peripețiile lui Stropi în țările Dunării”, pe care să o ducă acasă și să o citească împreună cu părinții, precum și un caiet de desen în care să redea peripețiile lui Stropi.
 Copiii cunosc și respectă normele ecologice învățate, participă activ la aceste activități și se bucură atunci când au întâlniri cu specialiști, interacționând foarte bine cu aceștia. (Loredana M.)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 10:08:15 Ora standard a Europei de Est