Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate de învățare/predare/formare la C.S.E.I. ,,Cristal” din Oradea

Proiectul School Well-Being 4 All

Activitate de învățare/predare/formare la C.S.E.I. ,,Cristal” din Oradea

Oaspeți din cinci țări (Cipru, Grecia, Spania, Portugalia și Turcia) au participat, în perioada 20-23 noiembrie 2023, la prima activitate organizată în cadrul Parteneriatului de cooperare Erasmus+ School Well-Being 4 All (2023-2025), proiect co-finanţat de Uniunea Europeană cu număr de referință 2023-1-RO-01-KA220-SCH-000151520, derulată de C.S.E.I. ,,Cristal" Oradea, instituție care a fost și gazda întâlnirii.

Prima mobilitate a venit în întâmpinarea scopului central al proiectului: îmbunătățirea stării de bine a copiilor cu CES dar și a profesorilor care lucrează cu aceștia, prin activități de învățare/predare/formare.
Pe 20 noiembrie, participanții au avut parte de o primire tradițională la sediul CSEI ,,Cristal", urmată de un cuvânt de bun venit din partea prof. Vesa Maria Ramona, coordonatorul proiectului, și de prezentarea instituției. S-a continuat cu un scurt moment artistic Well-Being pupet theater, un dans al păpușilor cu teme muzicale din folclorul țărilor partenere.
Primul workshop a avut ca temă Yoga pentru copiii cu probleme comportamentale. În cadrul acestuia, participanților le-au fost prezentate, de către cadrele didactice cu rol de formator, prof. Kover Monica, prof. Moldovan Mihaela și prof. Roman Stela, câteva informații generale despre beneficiile practicării yoga pentru copii și programul derulat în cadrul instituției orădene. Apoi, participanții au desemnat prin vot secret logo-ul parteneriatului de cooperare Erasmus+ School Well-Being 4 All. A câștigat simbolul realizat de partenerii din Cipru. Fiecare școală parteneră a avut ocazia să-și prezinte activitatea și modul de lucru.
Workshop-ul din ziua a doua a fost dedicat înotului senzorial, activitate coordonată de către Dura Anca, Buboiu Bianca și Roman Stela, profesori cu rol de formator. Prima parte a activităţii a fost dedicată familiarizării partenerilor cu noţiuni teoretice despre această metodă şi obiectivele urmărite, iar apoi musafirii au urmărit desfăşurarea unei activităţi de înot senzorial.
În a treia zi (22 noiembrie), s-a desfășurat workshop-ul ,,Kadans - terapie prin dans" pentru copiii cu tulburări din spectrul autist, coordonat de profesorii cu rol de formator: Boros Györgyi, Burcă Emilia și Oprea Eva. Kadans-ul este o metodă de terapie prin dans care îmbunătățește și dezvoltă mișcările, coordonarea și abilitățile de imitație, abilitățile sociale, abilitățile emoționale, dar și cele de comunicare prin dans la copiii cu tulburări de spectru autist.
În cea de-a patra zi (23 noiembrie), profesorii au participat la workshop-ul metode de gestionare a stresului profesional la cadrele didactice care lucrează cu copiii cu cerințe educațive speciale. Profesorii, cu rol de formator, Vesa Maria Ramona, Bar Emoke și Copăcian Aurelia, au prezentat aspecte teoretice despre jocuri de team building, și au organizat ateliere creative și tehnici de management al stresului la locul de muncă prin relaxare, în cadrul cărora au fost exersate diverse jocuri: de cunoaștere, intercunoaștere și de energizare. În cadrul unui joc creativ, participanții au fost invitați să ilustreze școala ideală în cadrul a trei ateliere: primul atelier prin muzică, al doilea atelier utilizând tehnici artistico-plastice (desen, pictură, colaj) și al treilea, printr-o reprezentație de teatru. A doua parte a activității a fost dedicată creării stării de bine prin metode de relaxare. Participanților li s-a prezentat Tehnica de relaxare Jabobson, iar, în încheiere - Locul preferat - un exercițiu de meditație și relaxare.
La finalul activității de predare/învățare/formare, participanții au formulat aprecieri pozitive în ceea ce priveşte organizarea activităţilor, derularea acestora, fiind subliniate originalitatea şi utilitatea metodelor prezentate.
În încheiere, participanților li s-au înmânat certificatele de participare la activitatea de învățare/predare/formare.
După finalizarea mobilităţii, cadrele didactice participante vor trebui să implementeze în şcolile lor elemente din strategiile prezentate pentru îmbunătățirea stării de bine.
Pe lângă activitățile cuprinse în proiect, oaspeții au avut posibilitatea de a se familiariza cu cultura, specificul și istoria noastră locală și națională prin vizitarea unor obiective turistice reprezentative ale orașului nostru.
Prof. Vesa Maria Ramona,
coordonator parteneriat de cooperare Erasmus+

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:54:03 Ora standard a Europei de Est