Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cea mai mare lecție din lume”, alături de UNICEF

Cu ocazia Zilei internaționale a drepturilor copilului, la Grădinița Nr. 52 din Oradea, am participat la

„Cea mai mare lecție din lume”, alături de UNICEF

Cu ocazia Zilei internaționale a drepturilor copilului, Grupa mijlocie A din cadrul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 52 din Oradea, s-a alăturat inițiativei UNICEF la ,,Cea mai mare lecție din lume", astfel a desfășurat o activitate de educație despre acțiunile colective pe care le putem desfășura pentru prevenirea și diminuarea efectelor negative ale poluării, în special cea care afectează sursele de apă.

 Lecția a debutat cu prezentarea a două pahare transparente pline cu apă. Într-unul era apă curată, iar celălalt conținea apă murdară. A fost fascinant pentru ei să observe cu lupa conținutul paharelor și totodată a fost provocator să emită păreri cu privire la sursa apei poluate. Am folosit ca suport vizual imaginile puse la dispoziție de instituția organizatoare.
Copiii au fost foarte încântați de această activitate, fiind de la început curioși și captivați de tema abordată. Aceștia au exclamat de uimire și au manifestat empatie față de pelicanul și broasca țestoasă care păreau a fi în suferință din cauza poluării. Toți copiii au ales să guste din apa curată. La întrebarea: „Ce credeți că s-ar putea întâmpla dacă am consuma din paharul cu apă murdară?", răspunsurile copiilor au fost interesante: „ne transformăm în zombie verzi", „ne cresc urechi de dinozauri", „ne facem ca iarba", „vom fi castraveți murați", „ne vom îmbolnăvi", „vom merge la doctor". La întrebarea ce putem face să preîntâmpinăm poluarea, un copil a răspuns „să ne luăm ochelari de apă". Legat de drepturile copiilor, au concluzionat că au dreptul la o planetă curată să „putem face plajă‘, „să înotăm cu ochelari" într-o apă curată. Evaluarea activității s-a realizat prin jocul Așa Da, Așa Nu, astfel imaginile cu sursele de poluare au fost așezate pe planșa corespunzătoare. Copiii au fost provocați la jocul „Like / Dislike" să indice cu degetul mare propria lor părere față de fiecare situație de poluare prezentată.
Suntem bucuroși că am luat parte la această inițiativă globală, desfășurând o activitate interactivă și incluzivă la care a fost implicat fiecare copil din grupă.
Prof. Ardelean Aurelia Liana

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:12:17 Ora standard a Europei de Est