Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala și valorile profesionale în formarea și dezvoltarea personalității elevului. Abordări interdisciplinare

De la Cercul pedagogic desfășurat la Liceul Tehnologic Special Nr. 1

Școala și valorile profesionale în formarea și dezvoltarea personalității elevului. Abordări interdisciplinare

Liceul Tehnologic Special Nr. 1 Oradea (director, prof. Vese Alina, director adjunct, prof. Micula Alexandra) a găzduit, luni, 27 noiembrie 2023, Cercul pedagogic, la secțiunea profesori ingineri și maiștri instructori, învățământ special.

          Tema cercului a vizat ,,Școala și valorile profesionale în formarea și dezvoltarea personalității elevului. Abordări interdisciplinare în demersul instructiv-educativ".
          Activitatea de cerc a fost coordonată de d-na prof. ing. dr. Ileana Varga, în calitate de responsabil de cerc. În cuvântul de deschidere, doamna profesor a făcut o scurtă prezentare a ceea ce reprezintă Sistemul de integrare a tinerilor în societate şi în viaţa activă, precum şi folosirea optimă a potenţialului lor, ca elemente esenţiale pentru reducerea riscului excluziunii sociale şi pentru atingerea obiectivului de creştere durabilă a oricărei societăţi, fiind necesară o evaluare a  nevoilor de suport ale tinerilor protejaţi în unităţi rezidenţiale, în termeni de dezvoltare a abilităţilor de viaţă, educaţie, orientare profesională, incluziune şi implicare socială.
          La dezbateri, am fost onorați cu prezența de doamna inspector școlar de specialitate, prof. Erdeli Maria Elena și de directorul AJOFM Bihor, domnul dr. Békési Csaba, care au avut cuvinte de apreciere la adresa colectivului liceului nostru, prin prisma activităților ce se desfășoară în școala noastră, cu referire la munca prestată în laboratoarele de specialitate unde se pregătesc elevii noștri să se integreze pe piața muncii.
          Deosebit de interesantă a fost tema abordată de directorul AJOFM Bihor, domnul dr. Békési Csaba, intitulată „Orientarea în carieră, o soluție pe piața forței de muncă", o temă cu impact asupra demersului de integrare a elevilor absolvenți pe piața forței de muncă și care ne-a captat atenția prin soluțiile oferite și sprijin de colaborare în acest demers.
            În cadrul materialelor prezentate de profesorii ingineri și maiștrii instructori participanți, au fost abordate subiecte de interes care să aducă plusvaloare în actul instructiv-educativ, respectând particularitățile de învățare ale fiecărui elev.
             Iar în discuțiile ce au urmat, am avut prilejul de a împărtăși din experiența profesională, de a populariza exemple de bune practici și de a face cunoscute metode și procedee noi folosite la lecții pentru eficientizarea actului educațional și aplicarea tehnologiilor moderne din dotare.
Expoziție cu lucrările realizate în atelierele de instruire practică...
Cu ocazia cercului pedagogic, a fost organizată și o expoziție cu lucrări realizate în atelierele de instruire practică, în atelierele de creație de la disciplinele de cultură generală (gimnaziu), ba chiar și din internatul școlii, sub îndrumarea specialiștilor: prof. Serte  Marilena, Todică Marcela, Dobai Valentina, Gâzdac Marcela, Balaj Lucia, Praja Dorina, Petrila Otilia, Costan Nicolae, Manea Florentina, Cotca Viorica, Pupoieș Gavril, Niculescu Otilia, Spin Leontin și Luncan Rodica; la cercul de matematică distractivă (coordonat de prof. Hoffman Bronț Viorica și Danciu Adelina) sau la cercul de creație al internatului (condus de pedagogii: Moț Monica, Cătană Florica și Ciont Sorina).

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:19:25 Ora standard a Europei de Est