Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități

3 decembrie

Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități

An de an, din 1992, în data de 3 decembrie, omenirea sărbătorește Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități.

Copiii clasei a IV-a C de la Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" din Oradea au fost bucuroși și încântați să participe la o activitate desfășurată în colaborare cu dna psiholog a școlii Florina Brânda și dna prof. de sprijin Anica Puriș. Au ales clasa noastră datorită unei excelente colaborări anterioare, datorită faptului că și noi avem astfel de copii speciali în clasă, datorită maturității de care dau dovadă elevii. Copiii au fost învățați să îi accepte, să îi sprijine, să îi iubească pe cei doi colegi speciali ai lor, să îi implice în activitățile de echipă, să nu se supere atunci când nu câștigă echipa lor datorită neputințelor lor. O atitudine similară au și părinții lor: îi încurajează pe copii să se joace împreună, să îi ajute în pauze, în timpul orelor de curs sau al activităților extrașcolare. Un exemplu de urmat. Felicitări, dragi copii și părinți! Activitatea a fost apreciată de către dna director, prof. Teodora Codău.
,,Lumea lui Ian"
În timpul activității copiii au înțeles ce sunt dizabilitățile, care sunt câteva tipuri de dizabilități, cât e de fragilă granița dintre abilitate și dizabilitate, că ele pot fi dobândite pe parcursul vieții sau chiar de la naștere, cum e de dorit să se raporteze la astfel de persoane fie că sunt colegi, prieteni sau membri ai familiei restrânse sau lărgite. Astfel de copii luptă zilnic cu ei înșiși, cu neputințele lor, fiind susținuți de părinți-eroi care își canalizează toate resursele înspre a-i ajuta să fie autonomi, independenți.
Au vizionat filmulețul ,,Lumea lui Ian", inspirat dintr-o poveste reală de viață. https://www.youtube.com/watch?v=bxQibQ6f9jg
Copiii au spus apoi pe rând ce emoții au simțit, ce au remarcat în diferite momente ale acțiunii, ce i-a impresionat, ce au învățat. E firesc ca nivelul empatiei să fie crescut la cei care au în jurul lor persoane speciale. E firesc să fim toți informați pentru a putea lua atitudinea potrivită la nevoie.
În finalul activității, copiii au confecționat un lanț din hârtii colorate care să simbolizeze unitatea noastră în jurul persoanelor cu dizabilități. Pe fiecare verigă a lanțului, copiii au scris mesaje de încurajare, de apreciere sinceră la adresa unor astfel de persoane. Lanțul a ajuns să completeze decorul bradului din clasă, ca semn de aducere aminte. Lucrurile învățate azi le vom practica zilnic.
Prof. Liana Teodora Sabo
 
Minunat lucru, doamnă Teodora!
Un exemplu de bune practici la clasă și atitudini sănătoase în colectivul clasei!
Asemenea copii nu sunt vinovați cu nimic că s-au născut așa, iar părinții lor sunt cu adevărat eroi, toată viața, pentru atitudinea lor demnă de tot respectul, cinstea și onoarea! (OviDan)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:32:54 Ora standard a Europei de Est