Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educațional județean ,,Fii curajos, vorbește!”

Lansare de proiect la Școala Gimnazială ,,Ioan Slavici” din Oradea

Proiectul educațional județean ,,Fii curajos, vorbește!”

Joi, 23 noiembrie 2023, la Școala Gimnazială ,,Ioan Slavici" din Oradea a avut loc lansarea proiectului educațional județean ,,Fii curajos, vorbește!"

Proiectul ,,Fii curajos, vorbește!" este un proiect educațional județean de dezvoltare personală pentru copii și adolescenți, părinți și profesori, parteneri. Este un proiect inedit, util, explorator și creativ, necesar în vremurile noastre, un proiect ce facilitează dezvoltarea abilităților de comunicare orală, deschiderea emoțională și vorbitul în public.
Prin obiective, metode, instrumente educaționale, impact, colaborare și implicare a cadrelor didactice, precum și a celorlalți parteneri de proiect, prin formele de organizare (lecții deschise, consiliere, mese rotunde, zile de sărbătorire, petreceri în săli de evenimente, tabere, interviuri), evaluare și premiere (diplome, premii, tabere, mese calde, spectacole, diferite stimulente), proiectul creează contextul necesar de dezvoltare personală, astfel încât beneficiarii proiectului să capete încredere în sine și să dezvolte o stimă de sine ridicată, cu mari beneficii pentru sănătatea fizică, mentală și emoțională, dar și adaptarea cu ușurință la provocările vieții, la situații de vorbit în public, la interviuri.
Elevii claselor implicate au purtat cu mândrie ecusoanele specifice proiectului și au creat/au descoperit cuvinte și mesaje motivaționale pe tablă, pe baloane albastre sau pe tablouri motivaționale create de către fondatorul proiectului. Ei au conștientizat scopul și obiectivele propuse, iar atmosfera de sărbătoare i-a însuflețit așteptând cu nerăbdare începerea activităților ofertante ale proiectului.
La activitatea de lansare a proiectului au participat: profesor Buzulică Brîndușa, responsabilul de proiect și directorul școlii gazde, Lia Marinela Avram, manager, fondator și coordonator de proiect județean, terapeut/LifeCoach/Speaker/trainer/mentor/autor/ profesor, reprezentant al  S.C. Terapii Esențiale S.R.L., coordonatorul principal de proiect județean - profesor Luca Cristița de la Școala inițiatoare aplicantă de proiect - Școala Gimnazială ,,Ioan Slavici" din Oradea, Leva Lenuța - viitor partener/sponsor de proiect și  reprezentant al părinților de la clasa a IV-a A din Școala Gimnazială ,,Ioan Slavici" din Oradea, precum și  psiholog/maestru Reiki - Mirela Codilă - președinte al Fundației Life 2008.
Oaspeți la lansare au fost și cadre didactice - membri ai echipelor de proiect din școlile partenere: Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" Oradea, Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" Oradea, Școala Gimnazială ,,Lucreția Suciu" Oradea, Colegiul Național ,,Onisifor Ghibu" Oradea, Școala Gimnazială ,,Szacsvay Imre" Oradea, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, Școala  Gimnazială Nr. 11 Oradea, Școala Gimnazială Nr.1 Hotar și structura Școala Gimnazială Nr. 2 Țețchea/ Hotar, jud. Bihor și Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea.
Profesorilor invitați li s-au alăturat reprezentanții instituțiilor partenere cu care s-au încheiat acorduri de parteneriat în proiect, iar cu unele dintre aceste instituții s-au încheiat și contracte de sponsorizare pentru elevii cu activități/merite deosebite în cadrul proiectului. Instituțiile partenere în proiect sunt: firma SC. Rocosan SRL - Centrul de Echitație ,,Mentor", Hidișelu de Jos; firma SC. Aqua Magic Expert SRL - Centrul de recreere ,,Arruba Garden" din Paleu; Parohia Ortodoxă ,,Mihai Eminescu" Oradea, Biserica ,,Învierea Domnului"; Farmacia naturistă SC. ,,Laurus Plant" SRL din Oradea; Florăria ,,Je t'aime" din Oradea; firma ,,SC. Salomgeo Therm Impex SRL" din Oradea; Sindicatul Liber din Învățământ Bihor.
Scopul proiectului este: facilitarea accesului la metode și instrumente educaționale care dezvoltă cu ușurință la copii/părinți/profesori/parteneri abilități de comunicare, exprimare, deschidere emoțională și vorbit în public. Comunicarea și vorbitul în public sunt abilități care pot fi învățate de oricine dorește, fiind una dintre cele mai importante metode prin care se dezvoltă încrederea și stima de sine a unui copil/părinte/profesor.
Activitățile care se vor desfășura în cadrul proiectului, cu durată - întregul an școlar 2023-2024, vor avea locații diferite: spații școlare, spații publice, spații ale instituțiilor partenere. Proiectul propune ca:
*activitățile desfășurate de către fiecare școală parteneră să aibă caracter creativ - intuitiv din partea coordonatorilor de proiect și a celor implicați în echipa de proiect sau echipa de implementare a acestuia;
*în funcție de impactul și de evoluția proiectului, de popularitatea și eficiența activităților, să se poată încheia acorduri de parteneriat cu diferite instituții colaboratoare care doresc să se implice în viața școlilor partenere;
*sesiunile de vorbit în public să se adresează elevilor, părinților, profesorilor și partenerilor de proiect.
Activitatea de lansare a proiectului a cuprins:
*Primirea invitaților de către școala gazdă - profesori organizatori
*Cuvânt de deschidere a activității și prezentarea coordonatorilor proiectului (director, prof. Buzulică Brîndușa)
*Cuvânt de bun venit și prezentarea fondatorului, managerului și a coordonatorilor proiectului educațional județean ,,Fii curajos, vorbește!", prezentarea echipei de proiect a școlii inițiatoare/școala gazdă, prezentarea programului activității de lansare (prof. Luca Cristița)
*Prezentarea proiectului, varianta PowerPoint (prof. Luca Cristița și prof. Butaș Daniela)
*Sesiune de vorbit în public - povestea propunerii și realizării acestui proiect (fondator și manager de proiect Lia Avram)
*Discuții libere
*Moment muzical, invitat special: elevă premiată național și internațional la concursuri și festivaluri muzicale Toth Iris
*Încheierea activității și urări de susținere și succes în realizarea proiectului.
În luările de cuvânt și intervențiile sesiunii de vorbit s-a simțit energia pozitivă a participanților, dorința comună de a se lucra în echipă, confortul pedagogic al unei întâlniri profesionale la nivel înalt, generozitatea tuturor, bucuria ,,îmbrățișării - inimă la inimă", încurajarea reciprocă pentru trecerea de la stadiul de auditor la cel de vorbitor/speaker în public!
Profesor Luca Cristița,
coordonator principal al proiectului județean

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 16:37:38 Ora standard a Europei de Est