Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se deschide circulația rutieră în pasajele subterane din Piața Gojdu - Centrul Civic - Piața Cetate

De astăzi, duminică, 31 decembrie 2023, ora 12.00,

Se deschide circulația rutieră în pasajele subterane din Piața Gojdu - Centrul Civic - Piața Cetate

Duminică, 31 decembrie 2023, de la ora 12.00, pasajele din Centrul Civic se deschid circulației rutiere, a anunțat primarul Florin Birta, într-o conferință de presă, susținută sâmbătă, chiar la fața locului. Cel mai mare proiect de infrastructură derulat vreodată în Oradea a ajuns în etapa finală, lucrările care mai rămân de realizat în primăvara anului viitor fiind cele care au în vedere amenajarea terenului la suprafață, a spațiilor verzi și a altor elemente de peisagistică, precum și definitivarea marcajelor rutiere.

„Aceste pasaje pe care mâine (astăzi - n.n.) le vom da în folosință sunt ca un cadou pe care orădenii, prin răbdarea de care au dat dovadă, le-au împrumutat constructorilor și municipalității, iar acum, în Ajunul Anului Nou, noi am reușit să redăm aceste pasaje și această zonă orădenilor pentru a se bucura din plin de ele după cum, bineînțeles, merită. Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea orașului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă - gândiți-vă când erau cozi de mașini care stăteau la turbogirație, la trecerea de pietoni de la Poliția Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus, timp care este atât de important pentru fiecare dintre noi", a precizat Florin Birta, în cadrul conferinței de presă.
Lucrările din fonduri europene, finalizate la termen
Edilul Oradiei a explicat care sunt motivele pentru care circulația în pasajele subterane va fi posibilă de mâine (astăzi) și ce înseamnă aceste investiții majore în infrastructura rutieră pentru traficul din oraș și pentru orădeni.
„Aceste lucrări au ca termen de finalizare luna august 2024. Prin grija constructorilor care s-au mobilizat exemplar și a tuturor colegilor mei din cadrul Primăriei Oradea, avem posibilitatea ca mâine (astăzi), de la ora 12.00, să deschidem circulația prin aceste pasaje. Două au fost motivele care ne-au forțat să facem acest lucru. În primul rând pentru a reduce ambuteiajele din oraș, pentru că situația de aici a creat, cu siguranță, alte ambuteiaje în trafic, în alte zone. În al doilea rând, tot ce am finalizat până la sfârșitul acestui an se decontează din fonduri europene ca parte eligibilă. Și atunci, chiar dacă mai sunt lucrări care trebuie realizate, acestea vor fi derulate în primăvara anului viitor, fiind cheltuite din partea neeligibilă a acestor proiecte care, oricum, era contribuția municipiului Oradea'', a mai menționat edilul Oradiei.
Rețeaua de pasaje rutiere face parte din obiectivul de investiții de infrastructură „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa I și Etapa II", proiect finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 - 2020, finanțarea nerambursabilă fiind de 98% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:03 Ora standard a Europei de Est