Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Născută în State, crescută în Austria, Dominique urmează cursurile universitare în Oradea

„O studentă de zece” a Universității din Oradea

Născută în State, crescută în Austria, Dominique urmează cursurile universitare în Oradea

Studentă a Facultății de Litere, specializarea germană-engleză, Dominique Faina are o biografie mai aparte. S-a născut în Florida, în anul 2001, fiind copilul unei familii de emigranți români. Doi ani mai târziu, părinții ei s-au mutat în Austria. Dominique a absolvit liceul în Krems, un superb oraș situat pe cursul Dunării, nu departe de Viena. La 21 de ani, tânăra decide totuși să se întoarcă în patria natală.

Dominique spune că a luat decizia de a urma cursurile Facultății de Litere a Universității din Oradea fiindcă se simțea „atrasă de limba vorbită de părinți". Indiferent că se aflau în SUA sau în Austria, în casa familiei Faina se vorbea românește. „Eu cred că, prin asta ne-au făcut un bine, nouă copiilor. Părinții ne dădeau cărți în limba română și mergeam la biserica românească", povestește Dominique. Având origini sălăjene, ea venea deseori, în vacanță, la bunici. „Așa am prins foarte mare drag de România. Aici oamenii sunt foarte deschiși și prietenoși". Mi-am spus că ar fi o idee bună să-mi continui studiile acasă". Având o mătușă, care a ajutat-o să se acomodeze în orașul de pe Crișul Repede, Universitatea din Oradea a fost o alegere firească.
Acum, studentă în anul II, tânăra posesoare a trei cetățenii afirmă că n-a regretat nicio clipă revenirea în România. „Aici profesorii te încurajează, dacă văd că îți dorești să înveți și ai potențial. De când sunt aici mi s-au deschis multe oportunități", spune Dominique. În paralel cu studiile universitare, ea lucrează pentru o firmă din Germania și este profesoară suplinitoare de limba germană, la Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu". Pasionată de literatura engleză contemporană, avându-i ca autori germani preferați pe: Patrick Süskind, Franz Kafka și Georg Trakl, Dominique spune că își dorește să rămână în țara părinților ei și să devină profesoară de germană la o școală din Oradea, dar se gândește serios și la o mică afacere în domeniul traducerilor.
Lect. univ. dr. Orlando Balaș, profesor de germană la Facultatea de Litere din Oradea, afirmă că Dominique „este o studentă de nota zece". Ea are, nu doar cunoștințe de germană la nivel de limbă maternă, ci și o pronunție foarte îngrijită, „de scenă". Mai mult, spune profesorul ei, „dispune și de un simț filologic înnăscut, putând sesiza și explica subtilele diferențe de sens date de lungimea vocalelor germane sau de contextul cultural în care sunt folosite anumite cuvinte". Lect. univ. dr. Orlando Balaș consideră că aceste calități o recomandă pe Dominique pentru o carieră didactică sau în domeniul audio-vizual. „Dacă va deveni profesoară de germană în Oradea, așa cum își dorește, va fi un mare câștig pentru germanistica din această parte a țării", susține universitarul orădean.
Până atunci, ținând cont de calitățile ei filologice remarcabile, lect. univ. dr. Orlando Balaș i-a propus studentei sale ca, începând cu ediția din 2024, să devină una din vocile variantei audio a cursului său de limba germană - „Limba germană. Simplu și eficient". (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:24 Ora standard a Europei de Est