Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,24 ianuarie din perspectiva mea istorică”

Concurs online de eseuri istorice

,,24 ianuarie din perspectiva mea istorică”

Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal organizează în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Universitatea din Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, o nouă ediție a concursului online de eseuri istorice, având tema ,,24 ianuarie din perspectiva mea istorică", care este destinat tinerilor de gimnaziu și liceu.

      Lucrările trebuie să conțină maximum două pagini, redactate la calculator (Times New Roman, font 12, la 1,5 rânduri şi aliniere Justified) și ar trebui să înceapă cu aceste cuvinte: ,,Oare mai știm cine ești tu, Alexandru Ioan Cuza?". La finalul lor, tinerii sunt rugați să își scrie numele complet, vârsta, clasa, școala, localitatea, respectiv județul de unde provin.
        Lucrările vor fi trimise pe adresa de e-mail pedagogiemuzeala@mtariicrisurilor.ro, în perioada 15 ianuarie - 10 februarie 2024.
       Vor fi acordate două premii, unul pentru gimnaziu, celălalt pentru liceu, constând în cărți și o vizită gratuită la întreg complexul muzeal al Țării Crișurilor. Se vor acorda, de asemenea, două premii speciale pentru originalitatea lucrărilor.
        Premiile constă în cărți, vizite la muzeul nostru, iar pentru ciclul liceal se vor acorda și vizite la Universitatea din Oradea, unde vor fi întâmpinați de conducerea Universității, cât și de profesorii Facultății de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării, în cazul în care sunt aleși câștigători cei din împrejurimi, iar cei din țară și străinătate vor fi primiți pe platform Zoom, la o dată anunțată.
          Rezultatele pentru fiecare secțiune vor fi anunțate pe pagina de Facebook a instituției.
          Prin acest concurs dorim să încurajăm gândirea creativă și capacitatea de sinteză a tinerilor în vederea întocmirii unor eseuri istorice originale, având ca subiect semnificația datei de 24 ianuarie 1859.
          Persoană de contact: Lavinia Ungureanu, muzeograf secția Muzee Memoriale, Grupuri Sociale, Istorie a Minorităților (tel. 0742.054.686), luni-vineri, între orele 9.00-18.00.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:14:26 Ora standard a Europei de Est