Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

D.P.P.D. are cu 700 de locuri mai locuri mai multe decât în 2023

Universitatea din Oradea în topul instituțiilor academice selectate pentru a pregăti viitori profesori

D.P.P.D. are cu 700 de locuri mai locuri mai multe decât în 2023

Universitatea din Oradea este instituția de învățământ academic din România care a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de locuri finanțate de stat pentru formarea viitorilor profesori, raportat la anul precedent de învățământ academic.

În contextul în care, pentru anul universitar 2023-2024, statul român a alocat fonduri suplimentare, în vederea instruirii a peste 32.000 de viitori profesori, Universitatea din Oradea a primit bani pentru pregătirea a nu mai puțin de 1.500 dintre aceștia.
„Pe lângă specialitatea de bază, studenții Universității din Oradea pot, acum, într-un număr și mai mare, să urmeze cursurile modulului pedagogic, pentru ca, în viitor, să muncească la catedră. Absolvenții nivelului I de pregătire pedagogică pot preda în gimnaziu, iar cei care au și nivelul II, la liceu și în universități. Locurile s-au distribuit la toate specializările, proporțional cu numărul cererilor venite din partea studenților. Înscrierile se fac, an de an, atât în sesiunea din vară, cât și la cea de toamnă", a declarat rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
„În urma vizitei ARACIS, Universitatea din Oradea a primit 1.500, pentru anul I. Practic, avem cu 650 de locuri mai multe, față de anul trecut. Astfel, Universitatea din Oradea contribuie semnificativ la extinderea capacității de formare a cadrelor didactice în plan național", a precizat prof. univ. dr. Florica Orțan, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.). Studenții înmatriculați pe locuri bugetate pot urma cursurile de pregătire psihopedagogică gratuit. Cei care urmează o formă de învățământ „cu plată" trebuie să achite și taxa de școlarizare pentru a urma cele două module psihopedagogice.
Ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023, care aprobă lista universităților cu programe de formare psihopedagogică, indică o creștere cu aproape 20%, la nivel național, a numărului de locuri dedicate formării viitorilor dascăli. Față de anul precedent, cifra de școlarizare a ajuns la 32.250 de studenți. În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați fiind de 26.880.
Reamintim că, pe lângă cursurile dedicate carierei didactice, D.P.P.D. organizează și alte cursuri post-universitare de șase luni: educator puericultor, dezvoltator de e-learning în învățământ, manager educațional, mentor, psihopedagogie specială școlară, designer instrucțional.
Mai multe detalii:
https://dppd.uoradea.ro/ro/#
https://dppd.uoradea.ro/ro/programe-de-formare/cursuri-postuniversitare

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:11 Ora standard a Europei de Est