Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un „masterclass” despre muzică, tinere speranțe și evoluție la Universitatea din Oradea și în Oradea

Cursuri de măiestrie la Universitatea din Oradea

Un „masterclass” despre muzică, tinere speranțe și evoluție la Universitatea din Oradea și în Oradea

Se împlinesc 12 ani de când soliștii Mihaela Anica (Viena) și Horia Maxim (Universitatea Națională de Muzică din București) susțin cursuri de măiestrie la Universitatea din Oradea, în cadrul Departamentului de Muzică al Facultății de Arte.

Relația celor doi artiști de talie internațională - Mihaela Anica predă flaut, iar Horia Maxim pian - cu Oradea a crescut, s-ar putea spune, în paralel cu dezvoltarea școlii de muzică orădene.
Directorul Departamentului de Muzică al Facultății de Arte, conf. univ. dr. Ariadna Mircescu, spune că masterclass-ul desfășurat la finele săptămânii trecute a fost dedicat atât studenților cât și elevilor. Evenimentul a fost organizat și coordonat împreună cu sora ei, prof. dr. Georgiana Mircescu, cadru didactic al Liceului de Arte din Oradea. Merită subliniat și faptul că, de această dată, masterclass-ul de la Universitatea din Oradea a avut caracter internațional. Studenți și elevi din mai multe țări au venit la Oradea, special pentru a avea șansa de a lucra cu cei doi soliști.
Intermezzo
„Un asemenea curs este cu totul și cu totul esențial în viața fiecărui tânăr artist. În primul rând, e foarte important ca, atât elevul sau studentul, cât și profesorul, să fie deschiși față de nou. Pentru tânărul muzician aceasta este ocazia cea mai bună de a lucra cu un solist de talie internațională. Va face cunoștință cu o altă abordare decât cea a profesorului său, va primi informații noi privind tehnica instrumentală și interpretativă ori stilistica muzicală". Mai mult decât atât - spune conf. univ. dr. Ariadna Mircescu - un masterclass  este o provocare, atât pentru profesor, cât și pentru elev ori student. „Cadrul didactic și studentul ies din zona de confort. Studentul nu acumulează doar noi cunoștințe, ci este pus și în situația de a își gestiona emoțiile, firești la întâlnirea cu o personalitate muzicală de asemenea anvergură".
„Orașul acesta frumos are nevoie de cultură"
Profitând de încă o vizită a sa la Universitatea din Oradea, i-am solicitat un scurt interviu doamnei Mihaela Anica.
-Ce vă face să reveniți, iată, de mai bine de un deceniu, la Oradea?
-Bucuria copiilor, deschiderea și motivația lor de a învăța lucruri noi. Dar, în primul rând, mă aduce aici prietenia care mă leagă de profesoarele acestor copii, Ariadna și Georgiana Mircescu. Când plec de la Oradea simt, de fiecare dată, că am putut să las aici câte ceva din ceea ce eu, la rândul meu, am primit.
-Cum credeți că s-au schimbat universitatea și orașul ei în acești 12 ani, de când veniți aici, chiar și de mai multe ori pe an, pentru a lucra cu tinerii artiști?
-Orașul a trecut prin niște schimbări... extraordinare! Oradea poate să fie mândră de ea. Cred că niciun alt oraș din România nu se află la un asemenea nivel. Mi se pare extraordinar ce se întâmplă aici. Ca să vorbesc despre copii, sunt printre ei mulți pe care îi cunosc de mici. I-am văzut încă de pe băncile școlii și pot să vă spun că, în cazul unora dintre ei, evoluția este fabuloasă. Nivelul lor este comparabil cu cel al studenților universităților vestice. Nu obișnuiesc să exagerez, dar ceea ce s-a realizat aici, la Universitatea din Oradea, nu pot descrie în cuvinte. Această nouă clădire, „Casa Muzicii", este impresionantă. Campusul este de o rară frumusețe...
-Am înțeles că obișnuiți să lăudați Oradea și Facultatea de Arte peste tot pe unde mergeți, în țară și în lume. E adevărat?
-Da. Marea mea dorință ar fi ca un număr cât mai mare din tinerii, care azi urmează cursurile unor licee de arte din țară, să afle despre Departamentul de Muzică al acestei facultăți. De altfel, nu ezit să fac reclamă acestui departament și orașului dumneavoastră, oriunde mă duc. Există aici un potențial extraordinar și sper ca dezvoltarea orașului și a universității sale să nu se oprească aici. Orașul acesta frumos are nevoie de cultură!
„La Oradea, proporția celor care reușesc să confirme speranțele noastre e în creștere"
Maestrul Horia Maxim spune și el că a ajuns la Oradea datorită Ariadnei și Georgianei Mircescu.
-Risc și repet o întrebare: Ce v-a adus tocmai la Universitatea din Oradea?
-Am stabilit o frumoasă relație de prietenie cu Ariadna și Georgiana Mircescu și una, la fel de frumoasă, de colaborare, cu Departamentul de Muzică al Facultății de Arte. Împreună am construit aceste masterclass-uri care, azi, aduc copii din toată țara și din străinătate.
-Era nevoie de un masterclass la Oradea?
-Dincolo de latura subiectivă, scopul nostru principal este legat de dorința de a fortifica instituția, de a crea un elan pentru elevi și studenți, de a duce mai departe lucrurile. Un masterclass are cu totul alt rol decât procesul obișnuit de învățare. Aici se confirmă faptul că lucrurile merg pe un făgaș potrivit sau se caută soluții, acolo unde lucrurile nu funcționează. Noi căutăm să punem un diagnostic corect. Satisfacția noastră este să observăm, atunci când ne reîntâlnim cu studenții, că au mers pe calea cea bună.
-Cum găsiți, după toți acești ani, Departamentul de Muzică al Facultății de Arte și pe studenții acestuia?
-Cei mai mulți dintre colaboratorii noștri reacționează bine la intervențiile noastre, ceea ce duce la o foarte bună activitate. Pentru viitorii muzicieni e foarte important ceea ce se întâmplă între aceste întâlniri ale noastre. Dacă mesajul nostru e dus mai departe sau, dimpotrivă, studentul involuează. Observ că, la Oradea, proporția celor care reușesc să confirme speranțele noastre e în creștere. Pe de altă parte, așteptăm mai mult. Aș spune că e nevoie de mai mult din partea colegilor noștri care sunt aici, cei care fac munca cea mai grea, munca de „front", i-aș zice eu. Deși au potențial, unii nu reușesc să confirme și nu e întotdeauna vina lor. Dar, dincolo de acestea, am observat, în ultimii ani, o efervescență. Cred că evoluția orașului i-a motivat și pe mulți tineri să caute să se dezvolte, a adus o speranță în plus și acesta e un lucru remarcabil în sine". (B.C.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:21:33 Ora standard a Europei de Est