Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Facultatea de Litere marchează „Ziua Internațională a Limbii Materne”

Miercuri, 21 februarie

Facultatea de Litere marchează „Ziua Internațională a Limbii Materne”

Colocviul „Ziua Internațională a Limbii Materne", a fost inițiat de prof. univ. dr. habil. Florin Cioban și este, în acest an, organizat de: Facultatea de Litere a Universității din Oradea, Universitatea Creștină Partium din Oradea, Universitatea „Eötvös Lorand" din Budapesta și Casa Corpului Didactic a Județului Bihor.

Evenimentul va avea loc în data de 21 februarie, cu începere de la ora 14.30, în Sala de Consiliu, corpul J, etajul I, Universitatea din Oradea, str. Universității, nr. 1.
Ziua Internațională a Limbii Materne este o sărbătoare, marcată anual la 21 februarie în întreaga lume, cu scopul de a promova diversitatea lingvistică și culturală, precum și multilingvismul. Această sărbătoare a fost anunțată de UNESCO, pentru prima oară, la 17 noiembrie 1999 și a fost recunoscută de Adunarea Generală a Națiunilor Unite, prin aceeași rezoluție prin care anul  2008, a fost declarat Anul Internațional al Limbilor. Ziua Internațională a Limbii Materne se sărbătorește în fiecare an din februarie 2000, pentru a promova diversitatea cultural-lingvistică și multilingvismul, celebrarea fiind proclamată de Conferința Generală a UNESCO în noiembrie 1999. Adunarea Generală a ONU a făcut, de asemenea, apel „să se promoveze conservarea și protecția tuturor limbilor utilizate de popoarele lumii". Limba maternă este cel mai puternic instrument de conservare și dezvoltare a patrimoniului tangibil și intangibil. ONU consideră că toate acțiunile ce promovează diseminarea limbilor materne servesc nu doar scopul încurajării diversității lingvistice și educației multilingve, ci contribuie și la dezvoltarea conștiinței în ceea ce privește tradițiile lingvistice și culturale în întreaga lume și la inspirarea solidarității bazate pe înțelegere, toleranță și dialog.
Colocviul organizat de Universitatea din Oradea și dedicat „Zilei Internaționale a Limbii Materne" își propune să celebreze bogăția lingvistică și culturală din țara noastră și de peste hotare, cu accent pe modul în care multilingvismul, ca parte a multiculturalității și interculturalității, este experimentat la nivelul cotidianului în anumite comunități: Oradea, județul Bihor și în zonele aflate de-o parte și de alta a graniței, fiind un elocvent exemplu al modului în care identitatea se articulează prin contactul cu alteritatea și, în același timp un ideal model de prezervare a diversității lingvistice.
Evenimentul este organizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Liceul Românesc „Nicolae Bălcescu" din Gyula/Jula, Forumul Democrat al Germanilor din Județul Bihor, Uniunea Democratică a Slovacilor și Cehilor din România, Asociația Partida Romilor Pro Europa și Federația Comunităților Evreiești din România și își propune să celebreze limba maternă, într-un cadru multietnic, caracterizat de dialog și de deschiderea față de celălalt.
Colocviul constă în scurte intervenții ale unor specialiști și reprezentanți ai comunităților lingvistice din Europa Centrală (România, Ungaria, Slovacia) - în cazul limbilor: română, maghiară, germană, slovacă, romani și ebraică - susținute atât în limba maternă, cât și în limba română. Aceste intervenții vor fi urmate de o serie de momente literar-artistice (texte literare și/sau cântece reprezentative prezentate doar în limba nativă) care surprind bogăția lingvistică și culturală a fiecărei limbi și moșteniri culturale în parte.
În deschiderea colocviului vor vorbi: prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorector al Universității din Oradea, conf. univ. dr. Veronica Buciuman, decan al Facultății de Litere, Universitatea din Oradea, prof. univ. dr. habil. Nagy Levente, șeful catedrei de Filologie Română, Universitatea „Eötvös Lorand" din Budapesta.
La acest eveniment vor fi „prezentate și reprezentate" următoarele limbi:
1. Limba română prof. univ. dr. habil. Florin Cioban, Facultatea de Litere, Universitatea din Oradea; Universitatea „Eötvös Lorand" din Budapesta, moment artistic - cântec popular românesc, Maria Toma și David Alexandru, studenți, Facultatea de Litere, Universitatea din Oradea.
2. Limba română din comunitățile românești din afara granițelor țării prof. dr. Maria Gurzău Czegledi, director al Liceului Românesc „Nicolae Bălcescu" din Gyula, Ungaria. Moment literar - text în limba română, în lectura autorului, prof. Anna Radics Repinsky, Gyula.
3. Limba maghiară lector univ. dr. Bökös Borbala, decan, Universitatea Creștină Partium din Oradea, moment artistic - cântec popular maghiar, dr. Brugós Anikó, Oradea.
4. Limba germană prof. Magdalena Stark moment literar - text în limba germană - Dominique Faina, studentă, Facultatea de Litere, Universitatea din Oradea.
5. Limba ebraică Prim Rabin Shraya Kav; Robert Schorr, director al Centrului Comunitar Evreiesc moment artistic - rugăciuni evreiești (melodii) - Alexandrina Chelu - Schorr și Florian Chelu Madeva.
6. Limba slovacă prof. Jarka Mihaleț, inspector școlar pentru minoritatea slovacă în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bihor moment literar - text în limba slovacă - lector Mgr. Dr. Juraj Cigáň, Slovacia.
7. Limba romani prof. Ionel Cordovan, inspector școlar pentru minoritatea romă în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bihor moment artistic - cântec tradițional rom - Carmen Silvia Moda Ivany și Corina Ile, Filarmonica Oradea.
Moderator: dr. Alin Ștefănuț, director al CCD Bihor.
Comitetul de organizare a colocviului:
Prof. univ. dr. habil. Florin Cioban
Prof. univ. dr. habil. Maior Enikő
Conf. univ. dr. Veronica Buciuman
Asist. univ. dr. Alin Ștefănuț
Evenimentul va fi transmis live pe pagina de Facebook a Facultății de Litere din Oradea. Participarea implică acordul pentru această transmisie și pentru folosirea instantaneelor în media.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:11 Ora standard a Europei de Est