Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

4.974 de note de 10 la oral și o zi tensionată

Bacalaureatul, la final

4.974 de note de 10 la oral și o zi tensionată

Nu rețin să fi consemnat în ultimii 10-15 ani obținerea atâtor note maxime la cele trei probe orale ale examenului de bacalaureat ca și anul acesta la nivelul învățământului preuniversitar bihorean (1.911 – la limba română, 2.722 – la limbile moderne și 241 – la limba maternă, întregistrate la nivelul celor 18 centre de examen).

 Centrele cu cele mai multe note de 10 au fost: C. N. „Samuil Vulcan” Beiuș (235 la română și 350 la limbile moderne), C.N. „E. Gojdu” Oradea (225 și 277), C.N. „M. Eminescu” (184 și 247), C. E. „P. Cosma” (165 și 200), Gr. Șc. Ind. „Unirea” Ștei (173 și 173) și C. T. „M. Viteazul” Oradea (102 și 161).
 La limba și literatura română, la proba orală, s-au înscris 6.992 de candidați din care 6.809 au promovat-o, aceasta însemnând un procent spectaculos de 99,85 la sută. La română scris, 20 nu s-au prezentat, iar trei au fost eliminați, fiind prinși copiind în Centrul de examen de la Vadu-Crișului. La proba D au fost eliminați cinci, tot din cauza furtului „calificat”, fiind prinși în timp ce copiau (trei în Centrul de la „M. Viteazul”, iar doi la Vadu-Crișului); de la proba E au fost eliminați doi (din cadrul subcomisiei de la Șuncuiuș).
 „Ziua tensionată s-a datorat căderii serverului SIVECO și numărului mare de subiecte – 239”
 În ansamblu, dl prof. Dorel Luca, generalul Inspectoratului Școlar al județului Bihor, președintele comisiei județene de bacalaureat, apreciază ca normală și eficientă desfășurarea de „forțe”, mobilizarea exemplară a membrilor comisiilor, de la președintele de comisie până la ultimul membru, multiplicarea în timp rezonabil a subiectelor și vigilența manifestată de cei mai mulți dintre supraveghetori.
Pentru ziua tensionată de miercuri, singura zi cu probleme din cele două săptămâni de bacalaureat, președintele comisiei județene are două justificări plauzibile: căderea serverului SIVECO și volumul mare de subiecte (239 la proba E, plus traducerile) care trebuiau multiplicate în timp rezonabil. De unde 239 de subiecte? 137 de subiecte pentru cei care au dat bacalaureatul în varianta 2009 și 102 subiecte pentru cei care au dat examenul în varianta 2007.
 „Căderea serverului SIVECO, singurul responsabil de transmiterea subiectelor, a amânat totul cu circa o oră, până la reluare. Cealaltă oră de întârziere s-a consumat cu multiplicarea și traducerile în cazul celor 239 de subiecte, 137 în varianta 2009 și 102 în varianta 2007.
 Așadar, stresul și tensiunea nu au fost cauzate în niciun caz de o slabă organizare sau mobilizare, ci de acea cădere neprevăzută a serverului și de numărul imens de subiecte care au trebuit multiplicate și traduse, în unele cazuri. Altfel, transmiterea electronică a subiectelor înseamnă un pas mare în față din mai multe puncte de vedere. Să ne gândim la perioada în care trebuia să mergem la București după plicuri... Acum, din momentul transmiterii parolei, descărcarea subiectelor se face la secunde. E și în această situație un risc, acela de a cădea curentul, și implicit internetul, dar am fost pregătiți și cu un centru alternativ de multiplicare, dar nu a fost cazul. Cu toate aceste probleme, care, repet, nu ni s-au datorat nouă, și nici ministerului, în cele 18 centre de examen și trei subcomisii, subiectele au ajuns în săli între orele 11.10 și 11.40, iar în județ, cel târziu la ora 12.00”, ne-a declarat inspectorul general, Dorel Luca, președintele comisiei județene de bacalaureat.
 „Bacu nu se ține”...
 Să recunoaștem că și unii reprezentanți ai presei au contribui la creșterea tensiunii și stresului mai cu seamă în rândul părinților implicați. Ce puteau să creadă părinții care citeau pe ecranul televizorului „Bacul nu se ține”...
 Și-atunci, nu ne miră reacția fermă și promptă pe care a avut-o dna ministru Ecaterina Andronescu atunci când a citit asemenea aberații pe micul ecran. De unde până unde asemenea etichetări și afirmații alarmiste pentru o întârziere (fie și de două ore) în comunicarea subiectelor...
 Așa se întâmplă când umbli  cu lumânarea după senzațional, când faci din tânțar armăsar... de amorul presei!
 Legat de subiectele și rezultatele de la proba scrisă, interlocutorul nostru nu ne-a putut furniza prea multe detalii. „Cel puțin la matematică, dar și la română, din câte am auzit, subiectele au fost rezonabile și accesibile celor care s-au pregătit. Desigur că vor fi mult mai mici decât la oral, și mult mai slabe la frecvența redusă...
 Duminică se vor afișa rezultatele, iar eventualele contestații se depun la centrul de examen, între orele 16.00 și 20.00. Cine vrea să depună la mai multe discipline trebuie să o facă la fiecare disciplină în parte. Rezultatele finale se vor afișa în 9 iulie”, a conchis președintele comisiei județene de bacalaureat, prof. Dorel Luca, în încheierea interviului pe care ni l-a acordat în exclusivitate. (Ovidiu DAN)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 16:28:39 Ora standard a Europei de Est