Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe 21 martie, prof. univ. Ioan Roxin - Université Bourgogne Franche-Comté- va susține o conferință în Aula Academiei Române!

Ne bucurăm să vă împărtășim o știre de o mie de puncte!

Pe 21 martie, prof. univ. Ioan Roxin - Université Bourgogne Franche-Comté- va susține o conferință în Aula Academiei Române!

Este vorba despre conferința „De la cartela perforată la inteligența artificială: izbânzi și paradigme", iar moderatorul va fi Acad. Marius Andruh, vicepreședinte al Academiei Române.

,,Prof. Ioan Roxin propune o călătorie captivantă prin istoria tehnologiei informației și a comunicațiilor din ultimii cincizeci de ani. Conferința trasează evoluția exponențială a informaticii de la primele sisteme de calcul bazate pe cartele perforate, la inteligența artificială și internetul obiectelor. Expunerea oferă o perspectivă inedită asupra momentelor-cheie, precum apariția calculatoarelor personale, dezvoltarea internetului, tranziția către multimedia, lansarea telefoanelor mobile, evoluția limbajelor de programare, explozia rețelelor sociale, ubicuitatea mediilor digitale și progresele rapide din inteligența artificială generativă.
Profesorul Roxin consideră că trecerea de la simpla prelucrare a datelor la sistemele complexe capabile să imite învățarea umană și luarea deciziilor este o adevărată revoluție care remodelează gestionarea informației și a cunoștințelor, cu un impact puternic asupra societății. Astfel se schimbă multe dintre modalitățile de comunicare, iar instituțiile, domeniile economiei, profesiile și relațiile sociale trec printr-un proces de adaptare. Conferința pune accentul pe modul în care aceste descoperiri recente au transformat felul nostru de a trăi, de a învăța și de a interacționa.
Prof. Ioan Roxin s-a remarcat în spațiul academic prin cercetările privind folosirea resurselor multimedia, a tehnologiilor semantice și a inteligenței artificiale pentru învățarea personalizată, editarea digitală și semantizarea conținutului comunicării. Contribuția sa științifică înseamnă implicarea în proiecte, studii în publicații de impact și prezența la evenimente internaționale. Născut în zona Bihorului (la Ciumeghiu - precizăm noi), a fost fascinat de cibernetică și informatică ca student la Facultatea de matematică-fizică din Oradea. După finalizarea primului an, s-a înscris la Facultatea de cibernetică, statistică și informatică economică din București, pe care a absolvit-o, ca șef de promoție, în anul 1980. A fost analist-programator la Institutul Central de Informatică și la Centrul de calcul al laboratoarelor Catedrei de cibernetică din cadrul aceleiași facultăți, iar în 1982 a fost titularizat în învățământul universitar, în cadrul catedrei"...
Am citat din materialul sursă pe care îl puteți lectura în voie în cele ce urmează:
https://acad.ro/evenimente/evenimente/2024/10_eveniment.html
După cum spuneam dintru început, o asemenea știe, de o mie de puncte, nu poate să nu ne bucure, legată de prietenul nostru (român și francez, deopotrivă) Ioan Roxin!
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:22:20 Ora standard a Europei de Est