Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Identificarea oportunităților de afaceri

Vizită de studiu

Identificarea oportunităților de afaceri

Elevii clasei a X-a C, profilul Turism și Administrație Publică ai Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul", Oradea, coordonați de prof. Mela Delia și prof. Pop Camelia, au susținut orele de curs ale materiei curriculare „Educație antreprenorială" într-un cadru non formal, respectiv la Incubatorul de afaceri „Cresc Oradea Mare", al Agenției de Dezvoltare Locală Oradea.

    A fost o lecție de studiu aplicat Identificarea oportunităților de afaceri", care a avut ca scop formarea de competențe antreprenoriale și de relaționare la mediul economico-social local și regional, iar ca obiective a vizat dezvoltarea abilităților tinerilor de a utiliza instrumente specifice diferitelor piețe, de a identifica oportunitățile pieței și de a înțelege rolul unui incubator de afaceri din perspectiva oportunităților care le oferă intrarea ca antreprenor în cadrul acestuia.
      Doamna director  al Incubatorului de Afaceri „Cresc Oradea Mare", Ramona Irimes, împreună cu doamna Alina Silaghi, director general A.D.L.O., ne-au facilitat organizarea și desfășurarea orelor de curs în cadrul Incubatorului; în plus, doamna Ramona Irimes ne-a prezentat Incubatorul ca organizare administrativă, subliniind rolul important al acestui Incubator în comunitatea bihoreană, precum și avantajele tinerilor antreprenori care își doresc să urmeze această carieră.
      În același context, pentru a sublinia oportunitățile de afaceri din cadrul Incubatorului, au fost invitați reprezentanți a trei companii din Incubatorul de afaceri să-și prezinte ideile și afacerea cu care au intrat în Incubator, și mai ales motivele acestei alegeri. A fost un dialog intens și productiv care a generat în rândul elevilor participanți idei inovative cu care și-ar dori să intre și ei în Incubator.
„Prin participarea mea la această activitate specială, am înțeles, din perspectivă practică, rolul unui Incubator în dezvoltarea unei idei de afaceri; mai mult, mi-a dat încredere în a urma această carieră de antreprenor cu mai multă convingere și siguranță", ne-a declarat Narcisa Șandor, elevă în clasa a X-a C.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:17:45 Ora standard a Europei de Est