Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Job-shadowing în Portugalia pentru profesorii salontani

Un nou stagiu de perfecționare profesional-educațională

Job-shadowing în Portugalia pentru profesorii salontani

Profesorii de informatică ai Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta au finalizat, recent, în cadrul proiectului Erasmus+ 2023, un nou stagiu de perfecționare profesional-educațională de tip „Job-shadowing" menit să ofere atât elevilor salontani, cât și dascălilor asimilarea și perfecționarea cunoștințelor din domeniul Informaticii, în cadrul unor mobilități internaționale.

Delegația colegiului salontan s-a deplasat în Portugalia, în orașul de pe malul sudic al fluviul Douro (Vila Nova de Gaia) al ariei metropolitane Porto unde, timp de cinci zile, în intervalul 19 - 23 februarie 2024, profesorii de informatică din Salonta - Canahai Dana, Galea Florentina și Illyes Lajos-Demeter - au experimentat conceptul de „Job-shadowing" (stagiu de perfecționare în umbra unui profesionist).
Cursul de perfecționare pedagogică a fost facilitat de specialiștii în educație ai Escola Secundária Almeida Garrett, prin intermedierea organizației Sinerconsult din Portugalia. Aceștia și-au completat expertiza prin asimilarea și aplicarea metodelor moderne de predare la clasă, prin utilizarea la orele de curs a calculatorului, laptopului, telefonului mobil, îmbogățindu-și astfel deprinderile pedagogice privind metodologia predării disciplinelor profesionale în limbile portugheză și engleză.
Gazdele acestui proiect de mobilitate Erasmus+ au fost cadrele didactice și elevii prestigioasei instituții de învățământ din Vila Nova de Gaia - Escola Secundária de Almeida Garrett. Această școală portugheză are rang de învățământ gimnazial superior și liceal și cuprinde clasele VII-XII. Liceul este frecventat de 1.500 de elevi, îndrumați de 150 de cadre didactice. Programul profesorilor salontani a fost unul încărcat, cu activități zilnice de peste opt ore, de luni până vineri, care au cuprins, pe lângă vizitarea școlii cu observarea infrastructurii și a resurselor acesteia, numeroase sesiuni de asistențe la orele de informatică, matematică, limba engleză, fizică și chimie.
Au avut loc întâlniri la nivelul conducerii școlii din Porto, dar și cu cadrele didactice specializate în managementul instrumentelor „Teams" și „Onenote", în perfecționarea metodelor didactice și în managementul proiectelor Erasmus+. Tematicile dezbătute s-au axat pe rolul profesorului atât în școală cât și în afara mediului educațional, pe nevoile, prioritățile și limitele învățământului portughez în comparație cu învățământul din România, pe diversificarea și utilizarea eficientă a instrumentelor digitale utilizate în educația europeană de top.
Acest proiect de tip „Job-shadowing" susținut luna trecută în Portugalia de profesorii Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta este al treilea din acreditarea mobilității Erasmus+ 2023 (cu un grant total de 64.941 euro) și va fi urmat de o nouă mobilitate a elevilor informaticieni, programată în perioada 1 - 12 aprilie 2024, în sudul Spaniei, la Malaga.
Dana Canahai
Andrei Petrache

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:55:59 Ora standard a Europei de Est