Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Cum putem cultiva pacea în viață noastră?”

Am participat la o masă rotundă organizată la Casa Darvas-La Roche

,,Cum putem cultiva pacea în viață noastră?”

Aceasta a fost întrebarea la care elevii claselor a X-a C și a XI-a C de la Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" Oradea au încercat să-și găsească răspunsurile pe baza informațiilor primite de la muzeografi, floriști și psihologi în cadrul celei de a doua activități de implementare a proiectului care vizează conceptul de pace.

Activitatea face parte din agenda protocolului de colaborare dintre Asociația HWPL din Coreea de Sud (https://www.hwpl.kr/language/en/home-hwpl-_en/) și Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" din Oradea, care este partener de diseminare a conceptului de pace.
Astfel, în data de 28.03.2024 la Casa Darvas -La Roche, s-a desfășurat ,,masa rotundă" în cadrul căreia s-au căutat răspunsuri la întrebarea propusă, de altfel, în activitatea precedentă de către o elevă participantă la Conferința despre pace și căreia am încercat să îi dăm răspuns în cadrul acestui eveniment ,conștientizând cât de banal și cât de complex poate fi acesta.
În acest demers, am apelat la Expoziția imersivă din cadrul Casei Darvas -La Roche. ,,Putem  cultiva pacea prin sunetele naturii atât de liniștitoare, dar de asemenea, și prin cultura Art Nouveau, consacrată în orașul Oradea. Aceasta poate aduce starea de liniște și pace în sufletele noastre prin simbolurile naturii transpuse atât de bine în arhitectura orașului", ne-a spus Narcisa, o elevă participantă la activitate.
Un alt răspuns a venit de la Carina, o altă elevă care, purtând un dialog cu doamna psiholog clinician ,Elena Marcu, invitată la această activitate pentru a da răspunsuri personalizate tinerilor participanți, a realizat ce importantă este conștientizarea armoniei cu propria persoană în așa fel încât să putem fi în armonie și pace cu cei din jurul nostru. ,,Nu-i putem schimba pe ceilalți, schimbarea lor ar presupune un efort mult prea mare comparativ cu conștientizarea noastră și armonizarea noastră cu ei și contextele care ne înconjoară", a spus doamna Elena Marcu.
De asemenea, doamna florist al Casei Darvas, a prezentat importanța iubirii și implicit a păcii ce înconjoară iubirea când iți faci meseria cu dragoste. Astfel tinerii au putut prelua și acest răspuns la întrebarea generică a activității propuse.
Tinerii, fiind preocupați de alegerea viitorului profesional și implicit a armoniei în acest sens, au putut să înțeleagă din prezentarea experienței  de viață profesională a doamnei florist cât de importanta este în alegerea viitoarei cariere vocația, pacea cu tine însuți, siguranța că ai făcut alegerea potrivită și în acest sens.
Activitatea a fost de tip ,,blended learning",astfel încât tinerii să poată să interacționeze, într-un spațiu non formal, cu specialiști din mai multe domenii, cu perspective diverse de viață, atât profesionale cât și personale, găsind răspunsuri la întrebarea esențială care stă la baza existenței noastre armonioase ca indivizi.
Mulțumim echipei de la Casa Darvas -La Roche pentru găzduire și implicare, doamnei director Angela Lupse, doamnei psiholog Elena Marcu, domnilor profesori implicați, Șerban Hălbac și Mela Delia (coordonatori) și Fele Pop Camelia, precum și elevilor Colegiului Tehnic ,,Mihai Viteazul" pentru participare.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:49 Ora standard a Europei de Est