Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate antidrog la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea

Proiectul educativ ,,Nu te droga”

Activitate antidrog la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea

Deoarece școala joacă un rol fundamental în prevenirea comportamentelor nesănătoase, proiectul educativ implementat de Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul"- „Nu te droga!", aflat la a doua ediție, își propune creșterea gradului de implicare directă și responsabilă a elevilor de liceu într-o serie de activități din sfera educației pentru sănătate prin formarea unui stil de viață sănătos în rândul populației școlare, prin dezvoltarea unei atitudini responsabile față de efectele consumului de droguri.

În acest scop, miercuri, 3.04.2024, a avut loc în Sala Festivă a colegiului o activitate de conștientizare a efectelor nocive ale consumului de substanțe interzise în care au fost implicați elevii claselor a IX-a și a X-a de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea pe de o parte și Asociația Studenților Mediciniști din Oradea, cu sprijinul Direcției de Sănătate Publică Bihor pe de altă parte, ca urmare a semnării Acordului de parteneriat dintre școala noastră și Facultatea De Medicină și Farmacie din cadrul Universității Oradea, activitatea fiind cuprinsă în calendarul proiectului educativ „Nu te droga!"
Studenții voluntari au prezentat un material despre rolul dopaminei în crearea dependențelor, i-au informat pe elevii școlii noastre despre efectele negative ale drogurilor, despre dependență, despre modalități de vindecare, au încercat să caute soluții și au răspuns întrebărilor adresate de către aceștia. Elevii au fost implicați în discuții libere, activitatea fiind primită cu entuziasm datorită informațiilor primite dar mai ales pentru căldura și empatia cu care studenții au interacționat cu participanții.
Mulțumim studenților voluntari din cadrul proiectului: coordonatorului Priimac Cristina, asistentului coordonator Lehaci Maria Magdalena și profesorului coordonator dr. Diana Racz (medic primar, Direcția de Sănătate Publică), profesorilor organizatori Gavriș Patricia și Tipi Izabella, precum și întregii echipe de implementare a proiectului, prof. Runcanu Monica, prof Marian Monica, secretar-șef Abrudan Mariana.
Coordonator proiect,
Prof. Tripe Carmen, director adjunct

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:15:15 Ora standard a Europei de Est