Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Romii au talent”

Elevii din Tinca și din împrejurimi au strălucit într-un concurs de talente cu ocazia Zilei Internaționale a Romilor

,,Romii au talent”

Echipa Școlii Creștine Private din Cartierul Romilor Tinca - program pilot de educație formală inițiat de Fundația People to People în mijlocul comunității de romi din Tinca, au organizat cu ocazia Zilei Internaționale a Romilor, evenimentul concurs intitulat „Romii au talent", în data de 5 aprilie 2024, la Căminul Cultural din Tinca.

Concursul de talente a fost la cea de-a patra ediție, prima ediție a avut loc în aprilie 2018. Concursul a fost împărțit pe cinci secțiuni: muzică, dans, poezie, teatru și performance. Participanții la eveniment fiind elevi și preșcolari din localitățile: Popești, Husasău de Tinca, Vășad, comuna Curtuișeni, Diosig, Tinca, Tămășda, comuna Avram Iancu, Holod, Lăzăreni, Vânători - Arad, Ineu, Ciumeghiu, Tărian, Talpoș, Hidișelu de Sus, Gepiu și Oradea.
Evenimentul a fost prilejul perfect pentru tinerii talentați să-și exprime creativitatea și să-și pună în valoare abilitățile artistice. Încântați de oportunitatea de a-și prezenta talentele în fața unui public numeros, copiii au susținut acte impresionante, unele de înaltă calitate și creativitate.
Membrii juriului, Alexandra Daragiu, Ana Maria Toth, Dalia Ilea, Ioana Dragoș- Gajdo, Remus Toderici, Simona Georgiana Țărău și Valentiana Roșu, au avut o sarcină extrem de grea în ce privește deliberarea și acordarea premiilor. Au fost prezentate 47 de momente artistice. Premiile acordate au fost următoarele:
Secțiunea muzică:
Marele trofeu - Baxtalen Thaven de la Școala Gimnazială „Ioan Slavici” Oradea, director Buzulică Brîndușa, coordonator - Galambos – Szendrei Monika
premiul I  - Bologh Ioana de la Școala Gimnazială Nr. 1 Ciumeghiu;
premul II - Fechete Avram de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga" Tinca;
premiul III - Garofița și Lorena de la  Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca;
mențiune - Jigmond Roxana Flavia, Rad Romina Valentina și Donciu Patricia Elliss de la Școala Gimnazială Vânători - Arad și Rațiu Abel de la Școala Gimnazială Nr. 1 Ciumeghiu;
Secțiunea Performance:
premiul I - Rise Up de la Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca;
premiul II - Barosanii în muzeu de la Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca;
premiul III - Danciu Patricia Elliss de la Școala Gimnazială Vânători - Arad;
Secțiunea Teatru:
premiul I - Trupa Step de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga" Tinca;
premiul II - Istoria Romilor de la Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca;
Secțiunea Poezie:
premiul I - Fechete Codruț Narcis de la Școala Creștină Privată din Cartierul Romilor Tinca;
premiul II - Covaci Maia Tabita de la Scoala Gimnazială Nr. 1 Lăzăreni;
premiul III - Covaciu Maia de la Școala Gimnazială „Puiu Server" Ineu;
Secțiunea Dans:
premiul I - Romii descurcăreți de la Școala Gimnazială „Puiu Server" Ineu;
premiul II - Amare Phrala de la Școala Gimnazială Nr. 1 Avram Iancu;
premiul III - Gipsy Dance de la Școala Gimnazială Nr. 1 Gepiu;
mențiune - Dans sportiv - Trupa romilor descurcăreți de la Școala Gimnazială „Puiu Server" Ineu, Sukarii din Tărian de la Asociația ASA și Romițele talentate de la Școala Gimnazială „Puiu Server" Ineu;
„Mulțumim echipei școlii noastre, colegilor de la Fundația Peple to People, voluntarilor, cadrelor didactice din școlile partenere, membrilor juriului și invitaților pentru efortul depus. Mulțumim domnului inspector pentru minoritatea romă, Ionel Cordovan, pentru participare, mesajele de încurajare și susținere a școlii noatre în toate demersurile de promovare a culturii, valorilor și tradițiilor comuntății rome", menționează doamna Daniela Tütös, directorul școlii.
Ca în fiecare an din 1971 încoace, pe 8 aprilie se celebrează Ziua Internaţională a Romilor. Scopul acestei zile este de a celebra cultura romilor şi de a sensibiliza populaţiile la problemele cu care se confruntă romii. Prin acest eveniment vrem să atragem atenția comunității, a autorităților locale cu privire la importanța educației pentru copiii romi.
Daniela Tütös

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:54 Ora standard a Europei de Est