Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul regional VERBUM de la Facultatea de Litere

Vineri,

Concursul regional VERBUM de la Facultatea de Litere

Vineri, 19 aprilie, s-a desfășurat concursul regional VERBUM, dedicat liceenilor la Facultatea de Litere. Concursul, organizat în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Casa Corpului Didactic Bihor, se află în acest an la prima ediție și s-a bucurat de participarea a 100 de elevi proveniți de la școlile bihorene și din județele limitrofe.

Probele concursului s-au desfășurat în limbile română, engleză, germană și franceză, prima dintre secțiuni fiind destinată liceenilor cu talent în scriere creativă, iar cea de-a doua discursului în public. Atmosfera de bună dispoziție dublată de seriozitatea atitudinii elevilor în fața încercărilor și provocărilor din mediul academic au contribuit la reușita acestui eveniment.
În juriile concursului au fost cooptați colaboratori din redacția Revistei FAMILIA, profesori din învățământul preuniversitar, care nu au avut elevi participanți, profesori, dar și studenți ai Facultății de Litere. Printre studenții voluntari s-au aflat și membri ai redacției ,,Între timp", revistă dedicată tinerilor cu talent literar și scriitoricesc, aceasta fiind suplimentul cultural al revistei studențești ,,Gaudeamus" coordonată de Facultatea de Litere.
Prin acest proiect instituțiile organizatoare își propun să creeze un spațiu deschis elevilor, în care ei să se simtă apreciați și în care să aibă ocazia de a îmbina cunoștințele acumulate la școală cu exprimarea cât mai liberă și creativă a ideilor proprii. Conturăm în acest fel un forum real de colaborare și transfer de competențe între toți actorii implicați în sistemul educațional.
Rezultatele concursului, fotografiile și interviurile realizate de studenți cu elevii, vor fi afișate pe pagina de internet a Facultății de Litere.
Premierea liceenilor cu cele mai bune rezultate se va desfășura în data de 30 mai, în cadrul Conferinței naționale cu participare internațională Gaudeamus. Contribuții actuale la cercetarea filologică, aflată deja la a IV-a ediție. Cu ocazia revederii, Facultatea de Litere pregătește și o întâlnire cu apreciatul scriitor român Radu Țuculescu.
Pentru edițiile viitoare ale concursului VERBUM, Facultatea de Litere își propune atragerea mai multor colaboratori din spațiul cultural și extinderea vizibilității evenimentului.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:36 Ora standard a Europei de Est