Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seminarul „Metode și instrumente de educație non-formală în școli”

Marți, la Sala „Comuniteca”,

Seminarul „Metode și instrumente de educație non-formală în școli”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 23 aprilie 2024, la sediul Fundației Comunitare Oradea (Sala „Comuniteca") seminarul cu tema „Metode și instrumente de educație non-formală în școli".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați în conștientizarea importanței educației non-formale în dezvoltarea personalității umane, respectiv în însușirea unor strategii de predare / învățare specifice acestei forme educaționale. Seminarul a făcut parte din Proiectul „Clubul prietenilor TopFormalis", ediția a VIII-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat aproximativ 25 de persoane din Oradea și județul Bihor, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu formatoarea - prof. dr. Ioana Filipaș (Asociația ASTRID Oradea). Pe parcursul seminarului, formatoarea a alternat discuțiile teoretice cu activitățile practice, fiind abordate o serie de metode non-formale precum: World-Cafe, Storytelling, improvizația, dezbaterea, brainstorming-ul sau ștafeta. Toate acestea au un puternic potențial participativ, transformând procesul didactic într-unul mult mai atractiv și eficient. Cadrele didactice au avut apoi posibilitatea să reflecteze asupra modului de aplicare la clasă a acestor metode, propunând, totodată, soluții pentru optimizarea lor în vederea adaptării superioare la condițiile didactice specifice fiecărei școli. La finalul întâlnirii, toți participanții și-au exprimat încântarea de a fi contribuit la realizarea unui asemenea eveniment de ținută academică și au promis că vor aplica cele învățate în activitatea curentă cu elevii lor.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:55 Ora standard a Europei de Est