Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seminarul „Competența profesională, de la deziderat la realitate”

Marți, la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” Oradea, s-a desfășurat

Seminarul „Competența profesională, de la deziderat la realitate”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 14 mai 2024 la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller" Oradea seminarul cu tema „Competența profesională - de la deziderat la realitate".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați în Investigarea și dezbaterea procesului de transformare a idealurilor și așteptărilor legate de competențele profesionale în realități tangibile. Seminarul a făcut parte din Proiectul „Clubul prietenilor TopFormalis", ediția a VIII-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat aproximativ 25 de  persoane din Oradea și județul Bihor, acestea având posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu formatorii - prof.psih.drd. Alin Crețu (Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Orizont" Oradea, structura CSEI Nr. 1 Tileagd) și prof.psih.drd. Crina Crețu (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor).
Pe parcursul seminarului, explicațiile oferite de către cei doi formatori au fost complexe și precise, evidențiind o abordare riguroasă a subiectului competenței profesionale. Moderatorii au utilizat date și rezultate provenite din diverse categorii de cercetări pentru a susține discuțiile. Printre sursele principale de informație s-au numărat Eurostat, Institutul Național de Statistică și Ministerul Educației, acestea oferind un cadru bine fundamentat pentru analizarea competenței profesionale în context european și național. Profesorii participanți s-au arătat extrem de entuziasmați, angajându-se activ în dezbateri și schimburi de idei. Aceștia au avut ocazia să exploreze în profunzime diferitele aspecte ale competenței profesionale, de la dezvoltarea teoretică la aplicarea practică în mediul educațional. Un moment deosebit al workshop-ului a fost ședința de psihoterapie în direct, care a oferit o demonstrație practică a tehnicilor și abordărilor discutate. Această sesiune a fost foarte apreciată de participanți, oferindu-le o perspectivă concretă asupra modului în care competențele profesionale pot fi dezvoltate și aplicate în practică.
 La finalul întâlnirii, toți participanții și-au exprimat încântarea de a fi contribuit la realizarea unui asemenea eveniment de ținută academică și au promis că vor aplica cele învățate în activitatea curentă cu elevii lor. În concluzie, evenimentul a fost un succes, reușind să îmbine în mod eficient teoria cu practica și să inspire profesorii să continue să își dezvolte competențele profesionale.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:22 Ora standard a Europei de Est