Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul regional cu participare internațională ,,Educație pentru viitor

Joi și vineri, s-a derulat la Oradea

Proiectul regional cu participare internațională ,,Educație pentru viitor

Joi și vineri 16-17 mai 2024, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, s-au desfășurat activități în cadrul proiectului regional cu participare internațională ,,Educație pentru viitor", proiect aprobat în Calendarul proiectelor de educație extrașcolară regionale și interjudețene 2023-2024.

Aflat în acest an la cea de-a patra ediție, proiectul este coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Inspectoratul Școlar Județean Arad, în parteneriat cu Universitatea din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea ,,Aurel Vlaicu" Arad, Casa Corpului Didactic a Județului Bihor, Casa Corpului Didactic ,,Alexandru Gavra" Arad, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Arad, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Facultatea de Psihologie și Științele Educației USH/ Institutul pentru Cercetări,  Politici și Evaluare în Educație și Asociația Profesorilor și Dascălilor de Pretutindeni (România).
La ediția din acest an, s-au înscris 327 de participanți din 24 de județe și 33 de parteneri internaționali din Marea Britanie, Grecia, Turcia, Ungaria, Polonia, Spania, Bulgaria, Olanda, Croația, și Estonia. Activitățile simpozionului s-au desfășurat în format fizic și online pe parcursul celor două zile.
Joi 16 mai 2024, a avut loc deschiderea simpozionului, prezentarea instituțiilor partenere și prezentarea unor lucrări în plen, urmate de desfășurarea celor cinci secțiune: secțiune destinată diseminării proiectelor și parteneriatelor educaționale în limba română, secțiune destinată diseminării proiectelor și parteneriatelor educaționale în limba engleză pentru participanții internaționali, secțiune dedicată profesorilor psihopedagogi, profesorilor logopezi, profesorilor consilieri școlari și profesorilor de sprijin, secțiune dedicată profesorilor care își desfășoară activitatea la nivel preșcolar-primar, secțiune dedicată profesorilor care își desfășoară activitatea la nivel gimnazial/liceal.
În deschiderea simpozionului și în cadrul secțiunii lucrări în plen, au fost prezenți, au cuvântat și au contribuit la buna desfășurare a evenimentului, după caz, următoarele persoane: d-l inspector școlar general, prof. dr. Horea Florian Abrudan și d-na inspector școlar general adjunct Kéry Hajnal din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, d-l inspector școlar general adjunct Daniel Tocoianu și inspector pentru învățământul special, prof. Adrian Tanchiș din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Arad, conf. univ. dr. Daniela Roman, lector univ. dr. Raluca Racășan și lector univ. dr. Ioana Sîrbu din cadrul Universității din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, conf. univ. dr. Ovidiu Florin Toderici, prorector Universitatea ,,Aurel Vlaicu" Arad, conf. univ. dr. Chirimbu Sebastian Cristian, Facultatea de Psihologie și Ştiințele Educației USH, Institutul de Cercetӑri Politici și Evaluare în Educație APDP (Romȃnia), drd. Olteanu-Sturza Adelina, metodist coordonator pentru învățământul preșcolar de naționalitate română, Școala Generală și Grădinița Română ,,Lucian Magdu" Battonya, Ungaria, prof. Maria Netea Perdi, director, Grădinița ,,Grădina Fermecată", Micherechi Ungaria, d-l director al Casei Corpului Didactic a Județului Bihor, prof. dr. Alin Ștefănuț, prof. dr. Maria Cristina Avrigeanu, director al CJRAE Bihor și prof. Svetlana Zagorka Milencovici, director CJRAE Arad și prof. Erdeli Elena, inspector pentru învățământ special în cadrul Inspectoratului Școlar Județean  Bihor.
Vineri 17 mai 2024, elevi de la Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu" - București, Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea, Liceul Teologic Greco Catolic ,,Iuliu Maniu" Oradea, Liceul de Arte Oradea, Liceul Teologic Penticostal ,,Betel" Oradea, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea, Școala Gimnazială ,,Szalárdi János" Sălard, Școala Gimnazială ,,Octavian Goga" Oradea, au prezentat eseuri cu tema: ,,Educație pentru viitor" și ,,Fii ECO pentru un mediu mai sănătos"!
Dintre rezultatele activităților organizate în cadrul acestui proiect amintim valorificarea experiențelor didactice deosebite ale cadrelor didactice prin realizarea volumului cu ISSN al simpozionului care va cuprinde rezumatele lucrărilor prezentate și eseurile elevilor.
 Felicitări, doamnă inspector școlar Elena Maria Erdeli, coordonator al proiectului, pentru uriașa desfășurare de forțe, reușită și eficiență; o ediție cu un plus de valoare și experiență împărtășită, creativitate și originalitate în susținerea și pregătirea lucrărilor simpozionului! Nu e puțin lucru să coordonezi și să reușești să menții trează atenția și interesul față de proiect atâtor participanți, de la o ediție la alta, ba chiar să sporești numărul lor, dar și calitatea! E demn de remarcat apoi elanul celor tineri, care vi s-au alăturat, în număr impresionant, fiind convinși de câștigul educațional!
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:21:33 Ora standard a Europei de Est