Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „Grădina speranțelor” adună liceeni și copii cu nevoi speciale în jurul machetei „Lumea verde”

Asociația „Ex Nobili Officio” și programul „Spații verzi 2009”

Proiectul „Grădina speranțelor” adună liceeni și copii cu nevoi speciale în jurul machetei „Lumea verde”

Luni (13 iulie 2009), o zi obișnuită de muncă la Centrul de Recuperare și Reabilitare pentru Copilul cu Dizabilități (C.R.R.C.D.) din Oradea. Părinții intră cu copiii – unii sunt ținuți de mânuță, alții sunt în scaune cu rotile sau duși pe brațe. Se salută familiar cu personalul centrului considerându-se de-ai casei, pentru că de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic, copiii vin aici la tratament.

 Directorul centrului, doctorul Pavel Oarcea și personalul medical îi întâmpină cu zâmbetul pe buze; în dialogul lor se simte o comunicare aparte, mai mult decât relația obișnuită medic-pacient.
 Un grup de elevi de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea (însoțit de profesorii Adriana Luca, Dorina Szatmari și Radu Pîrja) a venit luni la centru pentru o nouă activitate cuprinsă în proiectul „Grǎdina speranțelor”, implementat de Asociația „Ex Nobili Officio” în cadrul programului „Spații verzi 2009” (program lansat de Compania MOL România și Fundația pentru Parteneriat din Miercurea-Ciuc).
 Cele trei cadre didactice (membri ai echipei de proiect) și-au propus să finalizeze macheta „Lumea verde”, dar nu au venit la centru cu mâna goală, au adus jucării (reprezentând animale cunoscute și îndrăgite de copii, păsări), creioane colorate, carioci, foi cu desene conturate, flori în ghivece, donate de asociație și de elevi de la școlile gimnaziale „Nicolae Bălcescu”, „Dimitrie Cantemir” și Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, pe care le-au împărțit copiilor aflați în sălile de tratament.
 Pentru lucrul la machetă au folosit măsuțele din holul de la intrare, pe care și-au desfășurat toate materialele. Curând, în jurul grupului de lucru s-au adunat copiii care tocmai și-au terminat tratamentul sau aveau pauză între terapii. Ajutați de doamnele Ana-Maria Luncan (logoped) și Ionela Pleș (pedagog de recuperare), micuții au colorat planșe cu păsări, copaci și alte animale. Bucuroși de vizită, deloc deranjați, liceenii au continuat să lucreze la machetǎ. Lângă ape au apărut tufișuri, copaci ciudat colorați, păsări și flori.
  „Nivelul de cultură îl putem aprecia și după atitudinea pe care o avem față de persoanele cu dizabilități”, spunea doctor Pavel Oarcea care a îmbrățișat  ideea proiectului nostru încă din luna aprilie.
„În urma contactelor cu copiii de la acest centru de recuperare, atitudinea elevilor mei s-a schimbat, au început să prețuiască altfel viața și să fie mai atenți cu persoanele cu nevoi speciale”, recunoștea prof. Adriana Luca, dirigintele liceenilor.
 Activitatea de luni a încheiat seria activitǎților educative incluse pe agenda proiectului, dar proiectul „Grădina speranțelor” continuă cu amenajarea spațiului verde din perimetrul C.R.R.C.D., amplasarea câtorva echipamente de joacă, precum și cu terapii specifice copiilor cu dizabilități. (Dorina S.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:27:19 Ora standard a Europei de Est