Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Literatura, izvor nesecat de inspirație

Proiect regional de promovare a lecturii

Literatura, izvor nesecat de inspirație

Participarea în sine la un concurs este un motiv de bucurie împletit cu emoția pregătirii, realizării cerințelor și apoi satisfacția de a urca pe podium, de a primi premiul. Dacă participarea e dublată de faptul că am terminat de citit o carte ne dă satisfacție și imboldul de a continua să mai citim, să mai descoperim lumi ascunse și personaje noi.

Orice proiect început și dus la bun sfârșit, la nivel de excelență, ne validează competențele, ne bucură privirea și inima. Un astfel de pas tocmai am străbătut împreună cu echipa de proiect din care fac parte și eu împreună cu dna director, prof. Teodora Codău și prof. Florina Bărcan. Proiectul ,,Literatura, izvor nesecat de inspirație" include concursul regional de promovare a lecturii.  A ajuns la a VI-a ediție în acest an școlar 2023-2024 și are ca temă ,,Prieteni necuvântători în literatură". Este cuprins în CPEERI nr. 24593 din 1.02.2024, poziția 156. Concursul s-a desfășurat pe două secțiuni creații artistico-plastice și creații literare și s-a adresat elevilor din ciclul primar și gimnazial. Așadar, am dat sfoară în țară și am informat colegi din toată România despre intenția noastră. La proiect au participat 167 de cadre didactice din 89 de școli din 30 de județe ale țării și Republica Moldova, cel mai mare număr înregistrat până acum.
Comisia de evaluare a acordat o mulțime de premii iar luni, 31 mai 2024, am sărbătorit copiii, curajul lor, încercarea și reușita. Dorim să le aducem satisfacția reușitei în preajma zilei lor, 1 Iunie, zi a inocenței, fericirii, frumosului.
În sala de pedagogie muzeală a Muzeului Țării Crișurilor s-a desfășurat premierea concursului. Au participat o mulțime de copii din Oradea și județul Bihor, însoțiți de profesori coordonatori. I-am provocat pe copii să pătrundă în lumea necuvântătoarelor, fie ele animăluțe simpatice sau gâze curajoase. Au fost prezente doamnele director, prof. Teodora Codău și director adjunct, prof. Beata Balint. Dânsele au felicitat copiii și profesorii coordonatori și i-au încurajat pe toți cei prezenți să îndrăznească, să fie perseverenți și gata oricând să învețe.
Prof. Sabo Liana Teodora,
clasa a IV-a C

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:48 Ora standard a Europei de Est