Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Echipă a Universității din Oradea, pe locul întâi la S-M-ART

La Concursul Național Studențesc de Antreprenoriat și Management Artistic

Echipă a Universității din Oradea, pe locul întâi la S-M-ART

S-M-ART, Concursul Național Studențesc de Antreprenoriat și Management Artistic, și-a desemnat laureații celei de a treia ediții. Printre aceștia și o echipă a Facultății de Arte, formată din: Cabalaș Daniela, Cabalaș Ana-Maria, Sárközi Tibor, Dhembi Valentina, Denisa Hulban și Tania Gheorghiță - coordonator conf. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu. Studenții orădeni au obținut locul I la categoria Managementul proiectelor.

Competiția a fost una extrem de disputată, studenții orădeni reușind să obțină locul întâi la categoria Managementul proiectelor, unde au concurat cu alte 18 propuneri înscrise în concurs.
Studenții orădeni au prezentat proiectul Ateliere muzicale - Asociația „Was is der Bach?", care își propune să-i atragă pe tineri către muzică, prin utilizarea de metode pedagogice moderne. „Atelierele noastre includ jocuri muzicale, audiții, cursuri de dicție și prezență scenică, dar și organizarea de concerte", explică Tania Gheorghiță, studentă în anul IV.
Ana Cabalaș, studentă în anul II, spune că ideea proiectului „Was is der Bach?" este aceea de a oferi tinerilor „un mediu sigur, stimulant, în care vor lucra cu profesori tineri și binevoitori, având ocazia să cunoască elementele muzicii de concert, fapt care va duce la dezvoltarea lor pe plan psihic, emoțional și fizic".
„Ne concentrăm pe dezvoltarea inteligenței muzicale și a simțului muzical, precum și a inteligenței emoționale. Vom pune accent pe abilitățile de auto-exprimare și comunicare, capacitățile de concentrare și disciplină, dar și pe imaginație și creativitate", subliniază Denisa Hulban, studentă în anul II, adăugând că aceste metode vor contribui și la dezvoltarea spiritului de echipă și a încrederii în sine.
Beneficiarii proiectului ar putea fi, spune Daniela Cabalaș, studentă în anul IV: „Copiii, adolescenții și tinerii adulți, care prezintă interes față de arte; iar cei indirecți sunt: părinții și cunoștințele cursanților. Pe lângă aceștia, beneficiarii colaterali vor fi - bineînțeles - membrii comunității orădene. Pentru a realiza acest proiect, vom folosi toate uneltele și cunoștințele accesibile, la eficiența maximă a acestora, ca să ridicăm nivelul de cultură al orașului".
„Membrii și partenerii asociației «Was ist der Bach» vor fi cei care realizează și dezvoltă acest proiect. Ne propunem să implicăm mai mulți colaboratori și colegi talentați de la Liceul și Facultatea de Arte, în poziția de voluntari. Ei vor avea ocazia să experimenteze și să își dezvolte capacitățile pedagogice, în timp ce ajută la valorificarea comunității artistice, sau ca
persoane care transmit experiențe din cadrul evenimentelor noastre, astfel implicându-se în activitatea de marketing, arată Sárkőzi Tibor, student an I master.
La rândul ei, Dhembi Valentina subliniază că proiectul viitorilor artiști are ca public țintă copii și adolescenții cu cu vârsta cuprinsă între 5 și 18 ani. „Aducem, ca inovație, implicarea tinerilor muzicieni voluntari, care vor avea astfel oportunitatea de a dobândi experiență și de a descoperi tainele pedagogiei muzicale", a mai spus studenta în ultimul an la licență.
Conf. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu, a ținut să mai adauge că cei șase studenți orădeni au impresionat juriul competiției, nu doar prin profesionalism, ci și prin spiritul de echipă de care au dat dovadă. „Managementul artistic are rolul de a  gestiona activitățile și cariera unor artiști, iar antreprenoriatul constituie activitatea unuia sau a mai multor persoane prin intermediul căreia aceștia urmăresc și caută oportunitatea de a crea valoare și profit în domeniul artelor. Studierea celor două discipline în instituțiile de învățământ superior are rolul de a familiariza studenții cu noi posibilități de angajare pe piața muncii, în urma obținerii diplomelor de licență sau master", conf. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu.
Directorul Departamentului Muzică al Facultății de Arte, conf. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu a făcut parte și din juriul Concursul Național Studențesc de Antreprenoriat și Management Artistic S-M-ART, desfășurat la Iași, în zilele de 24 și 25 mai 2024.
După cum au precizat organizatorii, Universitatea Națională de Arte „George Enescu" din Iași, scopul organizării acestei competiții a fost acela de a stimula dezvoltarea antreprenoriatului în universitățile de muzică din România. Studenții s-au întrecut la categoriile: Managementul carierei, Managementul proiectelor, Dosare de sponsorizare și Fundrasing și Planuri de afaceri. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:29 Ora standard a Europei de Est