Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Personalități istorice în conștiința neamului românesc”, ediția a II-a, 2023-2024

Proiectul educativ județean

,,Personalități istorice în conștiința neamului românesc”, ediția a II-a, 2023-2024

Joi, 6 iunie 2024, a avut loc concursul județean ,,Descoperindu-l pe Aurel Lazăr", în cadrul proiectului educativ ,,Personalități istorice în conștiința neamului românesc" - ediția a II-a, coordonat de doamna bibliotecar Tipi Delia Georgiana de la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea, proiect avizat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

La concurs au participat echipaje de la zece școli gimnaziale și licee, partenere din județ, alcătuite din câte trei elevi, iar scopul a fost ca aceștia să descopere personalitatea și viața avocatului Aurel Lazăr. Unde se putea desfășura acest concurs mai bine, decât la instituția de învățământ care-i poartă cu mândrie numele,  Liceul Teoretic „Aurel Lazăr".
Grupul țintă căruia i se adresează proiectul ,,Personalități istorice în conștiința neamului românesc", sunt elevii claselor de gimnaziu, care caută și care doresc să cunoască principalele personalități istorice  ale poporului român. În contextul actual avem atât de mare nevoie de modele demne de urmat.
Parteneri în această incursiune fascinantă despre Aurel Lazăr ne-au fost opt școli din Oradea: Școala Gimnazială „Dacia", Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu",  Școala Gimnazială Nr. 16, Școala Gimnazială „Oltea Doamna", Liceul Teoretic „Aurel Lazăr", Școala Gimnazială „Octavian Goga", Colegiul Național „Onisifor Ghibu", Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller" și două școli din alte localități ale județului: Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuș și Colegiul Tehnic Nr. 1, Vadu -Crișului. Felicit atât echipajele premiante,  unde s-au remarcat Școala Gimnazială Nr. 16, Oradea, Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuș, Școala Gimnazială „Avram Iancu", Oradea și Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller", cât și celelalte echipaje pentru participare, alături de colegii mei, profesorii care s-au implicat în pregătirea și coordonarea elevilor.
Prin activitățile proiectului, elevii au ocazia să redescopere istoria națională și personalitățile ei, în alte contexte decât cele formale, să-și exerseze abilitățile de cercetare, creativitatea, dar și  cooperarea. De asemenea intenția organizatorului este aceea de a crește interesul elevilor față de valorile ce stau la baza conștiinței neamului românesc, cultivarea respectului și sentimentului de apartenență la neam și patrie.
Aduc deosebite mulțumiri gazdelor primitoare și domnilor directori, care au facilitat participarea elevilor și colegilor bibliotecari și profesori la acest proiect atât de „tânăr", dar atât de frumos. De asemenea, doresc să mulțumesc îndeosebi doamnelor ce au realizat întrebările și jurizarea concursului: colegei mele bibliotecar dr Anarela Chiș de la Biblioteca Universității din Oradea, profesor dr. Cristina Brădău și profesor Dorina Gurău.
Prof. bibliotecar, Delia Georgiana Tipi

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:47 Ora standard a Europei de Est